Förvirrad flicka...
04.12.2013
Jag har aldrig varit en person som lätt blir kär. Men jag lärde känna en pojke som blev väldigt speciell för mig. Allt kändes väldigt enkelt med honom, vi kunde prata om allt och vi passade verkligen.
Vi hade ganska mycket från och till, gräl osv. men det var nog för att vi båda ibland blev osäkra på varann.
Vi hade en "paus" då vi inte riktigt var med varann. Men sen såg jag honom hålla om en annan flicka så jag gick dit och frågade om vi kunde prata en stund, för jag tyckte det var fel gjort av honom.
Det kom fram att vi båda hade trott att den andra inte ville mer osv. Men sen så pratade vi och red upp det. Då "öppnade" han sig till mig då. Bl.a sa han till mig att han aldrig tyckt om någon så mycket som mig och att han inte kan sluta tänka på mig, att jag är perfekt och att det känns så bra att vara med mig igen. Sen sa han att orsaken varför han höll om den andra flickan var att han trodde att jag inte tyckte om honom mer och hans "coping strategi" med det var att vara med någon annan för att kunna glömma mig för stunden, att de så han fungerar.
Visst, jag vet att det kanske bara är ord. Men vi kände varann så bra så jag såg och vet att han menade varenda ord.
Efter det hade vi det bra tillsammans.
Men efter en tid kom någon och sa till mig att han hade sagt att han tyckt om en annan tjej till henne under vår "paus" som jag kallar det.. Det var inte så big deal för mig eftersom vi inte "hade något" just då och att han troligen då också försökte hitta någon ny för att glömma mig..
Men när jag frågade honom om det så sa han att det inte var sant, som jag senare fick reda på att var en lögn. Jag har alltid haft väldigt mycket stolthet och avskyr då folk ljuger. Så jag sa till honom att jag inte vill vara med honom mer,han fick nog en rejäl utskällning.
Han kan vara lite osäker och blyg av sig så efter det så pratade han inte med mig men försökte via vår gemensamma kompis försöka få mig att prata med honom..vilket jag tycker inte är så moget i tanke på att han t.om är äldre än mig.
Men fast han ljög åt mig så känns det endå tungt för mig att han inte kämpade för oss, för det vi hade var nog något speciellt. Vi kunde både skratta och gråta tillsammans. Om han hade enns sagt förlåt så hade jag nog gett honom en chans. Men han har väldigt svårt att säga förlåt..
Jag saknar honom och jag har nog ibland fått "signaler" av honom att han saknar mig också. Men vi båda är lite för stolta av oss för att ta ett samtal..
Iallafall det som tar sjukt i mitt lilla unga hjärta är att han redan haft någonting med 3 olika flickor vad jag vet av direkt efter det tog slut mellan oss.
Så det jag undrar är om du/ni tror att han verkligen kom över mig så snabbt eller om han använder dessa kortvariga relationer med olika tjejerna som en "coping strategi" att komma över mig?

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
10.12.2013
Hej!
Först och främst vill vi skicka dig en stor kram! <3 Du går igenom svåra känslor för tillfället. Du har rätt att vara besviken och det är aldrig rätt att ljuga till någon och att få en relation "utan komplikationer" att fungera är svårt, men sedan att höra det ena och det andra från olika håll gör det ännu svårare.
För att först svara på din fråga, så tror vi nog att det att han haft något med tre flickor genast efter att ni gjort slut faktiskt är hans "coping mechanism". Ofta när man är sårad gör man kanske saker man ångrar efteråt - kanske han har försökt göra dig svartsjuk med hans beteende eller kanske han bara försökt glömma dig - svårt att veta varför han betett sig som han gjort, men vi tror inte att han kommit över dig på en så kort stund.
Så signalerna du fått av honom om att han ännu kanske är intresserad kan bra vara riktiga - och speciellt om ni haft det så bra som du beskrev - att ni kunnat skratta och gråta ihop och ni båda kännt att det är något speciellt ni haft tillsammans. Precis som du saknar honom kan han ju också sakna dig.
Det du måste bestämma nu är om du faktiskt ännu vill ge er en chans eller om du vill gå vidare och komma över honom?
Det är ju fakta, att ibland gör vi alla saker vi ångrar genast efteråt men inte kan ta tillbaka och det finns ju alltid två sidor på allt som händer. Vi menar inte att du har fel eller att han har rätt, vi vill bara att du kanske kan se på sakerna från en annan synvinkel också. Försökte ni prata igenom varför han ljög om att ha sagt sakerna om den andra tjejen, eller var det att du fick reda på att han ljugit "that's it!" för dig? Kanske det kunde ha kommit fram något om ni diskuterade om saken och han kunde ha förklarat sig? Det är ju ofta man bara säger "nej" eller "jag vet inte" för att undvika gräl el.dyl. och att man faktiskt inte menar något illa med det. Orden är också något man inte kan få tillbaka efter att de slunkit ur en och de är också svåra att ta tillbaka. Fastän det kanske inte var så moget av honom att ta kontakt genom en gemensam kompis kan man ju ändå se det som att han försökte och därför också ville kämpa för ert förhållande?
Vi vet att det kan vara svårt att svälja ståltheten, men ibland måste man göra det man minst vill för att få något man verkligen vill ha. Och ibland är ordet "förlåt" faktiskt viktigare än att säga "jag älskar dig". Sant - du kanske inte tycker att det är du som ska säga förlåt eller ta det första steget, men det ser faktiskt ut som att ni inte kommer någonvart om ni båda bara tänker att "jag tänker inte vara den som tar kontakt!". Det hjälper inte att göra förhållandet till en maktkamp om vem som har rätt och vem som har fel, man måste kunna göra kompromisser för att få ett förhållande att funka - det betyder också att man måste svälja sin stålthet ibland.
Jag hörde något igår som jag vill dela med dig också: Life is made of moments - good ones, bad ones - but they´re all worth living. Livet är alltså fullt av olika händelser och fastän det inte känns sant då det händer, så blir livet rikare eller man själv starkare på något sätt efter varje erfarenhet. Kanske de här händelserna kan göra er starkare som ett par eller kanske de bara gör Dig starkare - det är något du själv måste avgöra.
Lycka till! <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Lina