Fotboll och flickvän
10.12.2019
Hej!
Jag är en 15-årig pojke som spelar fotboll 5-6 gånger i veckan och jag har också ett förhållande med min flickvän sedan 7 månader tillbaka, det bästa jag vet är att vara med henne men det är svårt att få ihop det när jag har så mycket träningar, jag tycker nog stundvis fotboll är roligt också men det brukar bli ganska mycket och ibland orkar jag inte riktigt, har ni några råd jag skulle kunna få för att få ihop båda?

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.12.2019
Hej!
Tack för din fråga!  Jag kan förstå att det blir svårt att pussla ihop allt, fotbollsträningar 5-6 ggr i veckan är ofta och mycket. Min första undran här är att har du pratat med in flickvän om detta? Och kan hon på nått sätt kanske vara delaktig i din hobby? T.ex. möta upp dig efter träning? Är med när du har match?
Jag skulle råda dig att även prata med dina föräldrar och tränare om hur det är med din motivation till fotbollen. Alternativt att du kunde skippa t.ex. en träning i veckan? Eller kanske dom har något annat förslag? Det kan kännas jobbigt att byta lag, men finns det något annat lag som har mindre träningar? Ibland kan en paus från en hobby göra att man får tillbaka motivationen. :)
Lyssna på va dig själv och fundera ut vad som kunde hjälpa dig!
Kram, Ida