Fungerar p-pillrena som de ska?
09.06.2020
Hej! Har gått på p-piller i 2-3 månader och nu mittiallt fått mens/blödningar och de har hållit i, i över 3 veckor.. är detta normalt och fungerar p-pillrena, eftersom ja fick mens den dagen ja borde ha fått fastän ja gick på dem. Dock hände det inte månaden före..? Är jag fortfarande skyddad?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
Bara du äter dina piller som du ska - ett om dagen förutom då du tar paus - så är du skyddad. Kroppen kan bli lite förvirrad då man börjar äta pillren så det kan ta några månader för den att vänja sig. Men bara du själv minns dina piller och tar pauserna då du borde göra det så är du skyddad.
Oroa dig inte. Din kropp kommer nog att vänja sig. Om man har glömt ett piller eller om man äter flera kartor ihop så är det ganska vanligt att man får mellanblödningar, men de är inte farliga. OM din blödning skulle fortsätta även efter nästa paus och in på nästa karta så kan du ringa till preventivrådgivningen och tala med en barnmorska/hälsovårdare där.
Kram
Tessi