Ge upp hoppet?
08.05.2019
Jag har en märklig situation där jag har varit förälskad i snart sju år. Jag har sett henne senast ungefär ett år sedan. Problemet är att jag inte har lyckats glömma henne, "komma över" henne. Egentligen vill jag inte änns glömma henne. Jag skulle vilja hitta henne och få en relation med henne. Frågan är, borde jag ge upp hoppet eller fortsätta hoppas?
Kontexten är att vi någorlunda känner varandra, har diskuterat med varandra, men har aldrig varit ett par. Vi är inte äns kompisar. Jag vet inte äns om hon egentligen gillar mig överhuvudtaget. Ingendera tog steget till något mera (vilket jag är besviken på mig själv över). Hon känns som en once-in-a-lifetime.
Jag har fått uppfattningen från era informationssidor och svar på andras frågor att jag borde ge upp hoppet på en relation med henne. Problemet är att i varje fall jag hittat så är det tal om att haft något trubbel i relationen. I mitt fall är enda problemet att jag inte tog nästa steg.
Kommer jag någonsin att kunna hitta någon mera perfekt än hon? Kommer jag sätta mina krav för högt? Kommer jag äns kunna bilda en relation med ett romantiskt intresse i framtiden? Jag har många frågor, men också för många motstridiga svar.
Med hopp om att hitta en lösning,
Förbryllad ung vuxen Förbryllad ung vuxen

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.05.2019
Hej!
Jag skulle säga helt tvärtom enligt den uppfattning du har fått från informationssidor och andra svar. Om du vill lära känna henne bättre, så måste du göra något. Följer du henne på Instagram? Har du hennes Snapchat? Vän på Facebook? Skicka till henne och fråga en enkel fråga om ”hur är läget?”.
Försök att fokusera på det som händer nu, du vet inte vilka relationer du kommer att ha i framtiden (och jag tror nog att du kommer att kunna bilda en relation med ett romantiskt intresse i framtiden). Det går inte att svara vilka/hur dina relationer kommer att vara i framtiden, så det är inte lönsamt att spekulera i det så mycket.
Ifall hon inte är intresserad så har du fått ett svar och du kan gå vidare. Då var hon inte den rätta för dig. Och jo, du kommer att klara av det.
Lycka till och ta hand om dig!
Kram, Ida