Gillar han mig? Hur visar jag att jag gillar honom och hur frågar jag om vi ska ses?
19.08.2019
Hejhej,
Jag går i 9an och har under ett tag gillat en kille som går i min parallellklass. Han är en del av min kompisgrupp i skolan och vi har hängt många gånger utanför skolan, men bara med andra. Vi har gått hem ensamma tillsammans några gånger eftersom vi bor nära varandra och vi har lätt att prata. Nu under sommaren har vi snapat varje dag om massa olika saker men vi har inte sets eftersom jag var på landet. Vi är bästavänner på snapchat och han har skickat hjärtan några gånger. En gång så skämtade jag om att jag ”va så trött att jag kommer dö” och han svarade ”nej jag skulle sakna dig<3”. Jag vet att han inte har samma kontakt på sociala medier med andra tjejer i vår kompisgrupp. I skolan så möts våra blickar ibland även om vi är långt ifrån varandra. Samma sak när vi va på en fest. Om det va nåt konstigt/kul som hände så kollade han på mig och gjorde en liten min även om han va på andra sidan av rummet. I somras hade sov jag utomhus med några kompisar och snapade om det till honom, och han sa att han ville göra det men inye hade någon att göra det med, jag sa att vi kunde göra det och han svarade ”ja det kan vi” allt va lite skämtsamt men ändå inte. Jag har inte sagt till någon att jag gillar honom för en kompis till mig sa en gång att hon gillade honom lite (hon gör nog inte det längre dock) men det blev bara så konstigt eftersom så jag vågade inte säga då. Ingen av mina märmaste tjejkompisar har haft kontakt med honom i sommar och jag har inte beröttat att jag har haft det för de kan va ganska dömande om sånt. Jag vet att iallafall en av hans kompisar utanför skolan vet vem jag är och vad jag heter(har aldrig träffat honom). Men hur märker man om någon gillar en? Finns det några tecken man ska kolla efter? Och hur hintar jag att jag gillar honom? Första steget är kanske att träffas ensamma, men hur frågar man om det på ett icke-stelt sätt? Han är nog rätt oerfaren gällande kärlek och sånt och det är jag också. Vad har ni för tips? Hjälp mig

Ungdomsinformatör Ida svarar
21.08.2019
Hej!
Utifrån de du skriver så upplever jag det som att han är intresserad av dig. Sätter en länk här till våra informationssidor om hur det känns att vara kär och hur man vet att någon gillar en.
Berätta om honom för dina kompisar. Du behöver inte berätta allt, men att ni har haft kontakt och att du gillar honom. Din kompis som har gillat honom tidigare skulle också säkert uppskatta att du är ärlig och att hon får reda på det från dig. Ifall dom har åsikter om att du gillar honom så försök att inte ta åt dig av dem. Gillar du honom och vill träffa honom så skall du absolut göra de. Du kanske kunde be dina kompisar att ge honom en chans åtminstone.
Precis som du skriver så är det ett bra första steg att fråga om någon vill träffas, då visar du ganska tydligt att du är intresserad. Det är bara att ställa frågan rakt ut eller det känns kanske lättare att skicka det till honom, skicka till honom ”Vill du träffas?”. Det kan vara en spännande just i den stunden du skickat det och sen väntar på svar. Men det är det för de flesta och det ska vara spännande!
Lycka till!
Kram, Ida