Gymnasiet och flickvän
12.11.2019
Hej!
Jag är en pojke på 15 år som ska börja gymnasiet nästa höst, jag har en flickvän som jag är sjukt förälskad i och jag är jätteglad över att ha hittat henne, vi har varit tillsammans i 6 månader nu och jag är bombsäker på att vårat förhållande kommer att hålla länge till.
Vi går på samma klass i högstadiet och träffar varandra i princip varje dag, vilket är superbra! Men nu när gymnasiet närmar sig är vi båda stressade och har ångest över vilket gymnasie vi skall välja, vi oroar oss för hur vårt förhållande kommer att påverkas om vi väljer olika skolor och bor långt ifrån varandra och hur ofta vi kommer träffas. Vi båda är jätterädda att det skulle ta slut om vi inte får det att funka men INGEN av oss vill det, vi älskar varandra så sjukt mycket.
Tacksam för svar :(

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.11.2019
Hej!
Vad roligt att ni har hittat varandra! Väldigt bra att ni har pratat om det här. Tänk också på att det inte behöver vara ett problem att ni går i olika skolor, det kan ju också gå hur bra som helst. Jag förstår helt att ni är oroliga, eftersom ni tycker om varandra så mycket och vill inte förlora varandra. Eftersom ni inte vet ännu vad ni kommer att välja, så försök fokusera på var ni vill gå i skola och om det finns någon linje ni är intresserad av. När ni sen vet var ni kommer att gå i skola så kan ni fundera över hur ni ska göra för att få ert förhållande att fungera. Ha tålamod! Ifall ni går i olika skolor, så va medveten om att det kommer att vara annorlunda och att annorlunda behöver inte vara dåligt. :)
Ni verkar båda två ha viljan ert förhållande ska hålla, hur än framtiden ser ut så är det viktigt att viljan och känslorna finns där. Ni verkar ha en god kommunikation och kan prata med varandra om det som oroar er, och det är en stor fördel.
Välj den skolan du vill gå i och hon väljer den hon vill. Ta hand om dig!
Kram, Ida