Hjäääälp
14.11.2017
Är det konstigt att tycka om någon i samma ålder som en själv? För i min skola ska man vara tillsammans med någon äldre pojke om man är flicka. För jag som skriver detta så är dötts kär i en kille som går i samma årskurs som mig. Hemlig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.11.2017
Hej Hemlig!
Nejdå, det är inte det minsta konstigt att tycka om en kille som är lika gammal som en själv! Det är väldigt vanligt, eftersom det egentligen är väldigt naturligt. Är man lika gamla - eller i alla fall ungefär lika gamla - så är chanserna större att man ska befinna sig ungefär i samma skede i livet, vara ungefär lika mogna, vilja ungefär samma saker med sin vardag - och med sitt kärleksliv framförallt. Tänker och känner och vill man ungefär likadant, så är ju chanserna mycket större att man ska komma bra överens och trivas tillsammans - oavsett hur gammal man är. Det är nästan som en "gyllene regel" för kärlekslivet, att ju mer på samma utvecklingsnivå man är i livet, desto bättre chans är det att man ska bli lyckliga tillsammans. Det behöver inte betyda att man är lika gamla, men regeln gäller ofta hela livet ut. Därför är det rätt ofta som förhållanden där åldersskillnaden är stor löper stor risk att misslyckas, eftersom man befinner sig på olika "nivå" i livet. Vad som räknas som stor åldersskillnad är dock olika i tonåren och senare i livet; att vara 14 och 17 kan redan vara för stort för vissa par, medan det det för ett annat par inte spelar någon roll om man är 34 och 44. Vi är alla olika - det finns ju faktiskt brådmogna tonåringar och barnsliga gamlingar ;)
Visst påstås det att tjejer i tonåren i medeltal är så mycket mognare och mer utvecklade än de jämnåriga killarna, men det stämmer inte alls alltid. Vi är alla olika! Att en del tjejer söker sig till äldre killar kan nog förklaras med att de kanske är mer mogna och utvecklade, så att de "passar bättre ihop" med lite äldre killar. Men det kan också bara vara en trend, att man tex i en viss skola eller i ett visst gäng fått för sig att det är "rätt" att gilla äldre killar, kanske tex för att någon ledartyp till tjej gör det själv och resten bara hakar på hennes åsikt?
Men åldersskillnaden i tonåren får definitivt inte bli för stor, för det finns exempelvis ingen chans i världen att en 14-årig tjej skulle vara lika mogen som en 23-årig kille! Till kroppen kan kanske en väldigt tidigt utvecklad tjej vara lika mogen, men definitivt inte till sinnet. Dessutom är det absolut något mysko med en 23-årig kille som faller för en 14-årig tjej, det är inte riktigt friskt eller moraliskt korrekt. Det är nog mer än sunda förnuftet som borde hindra en vuxen man från att bli kär i eller ihop med eller ha en sexuell relation med ett barn - det är direkt olagligt! Enligt Finlands lag är det brottsligt för en vuxen person att ha en sexuell relation med en person under 16 år. Till sexuell relation hör redan pussar, kramar, kyssar osv. Den lagen är alltså till för att skydda unga både från att göra något som kan skada dem och från att bli utnyttjade. Därför händer inget ifall tex två 15-åringar har sex, men det beror just på att till och med lagen ser dem som på ungefär samma utvecklingsnivå. En stor utvecklingsskillnad gör det brottsligt.
Så gilla den här jämnåriga killen du bara! Var dödskär av hela ditt hjärta - det har ingen annan än han med att göra! På riktigt, ingen av de andra tjejerna (eller killarna för den delen) har någon rätt att lägga sig i eller ha åsikter om vem du är kär i. Jag vet att man så gärna skulle vilja ha kompisarnas "godkännande" av den man gillar, man vill att de ska tycka att han är ett bra val. Det här gäller nog under hela livet, men det kan vara lite extra tungt att gå emot kompisarna när man är i tonåren. Då känns ofta kompisarnas åsikter så viktiga och det kan vara svårt att stå emot grupptryck eller att känna sig annorlunda. Men stå på dig! Du har all rätt i världen till det - och som sagt kanske bättre chanser att lyckas med en relation med honom än vad de som gillar mycket äldre killar har ;)
Och vad beträffar killen: go for it! Bry dig inte om vad andra tycker och tänker utan bry dig bara om vad HAN tycker och tänker om DIG! Prata med honom, chatta med honom, lär känna honom, ta alla chanser du får att vara nära honom. Nu är det ju festtider på kommande, så kanske det finns något lämpligt tillfälle i skolan där du kan gå fram till honom, bjuda upp honom, sitta bredvid honom, välja honom eller liknande? Gör det i så fall!
Jag håller tummarna!
Kram, Liselott