Hjälp :(
18.05.2014
Hej jag har ett jätte stort problem, jag är helt galen i min busschaufför...
Min busschaufför började att köra för min skola förra året på vintern och när jag såg han föll jag direkt.
Men problemet är att jag vet inte om han gillar mig och att han är äldre än mig.
Jag är 16 och han är 24 men jag har aldrig haft den här känslan förut. Han brukar alltid le mot mig och kolla in i mina ögon längre än någon annan men jag vet inte om det betyder något... Jag har skrivit ett brev där det står hur jag känner men jag har inte gett det till honom än och nu när jag slutar 9:an så kommer jag aldrig att åka med han mer jag blir förkrossad bara jag tänker på det:(
Snälla jag behöver hjälp och tips snälla hjälp mig! Jossan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.05.2014
Hej Jossan!
Vet du, det är lite lustigt det här, för min svägerska är ihop med sin skolbusschaufför (har varit det i typ 20 år, har barn tillsammans osv) :D Men varför skulle inte kärlek kunna uppstå på färden mellan busshållplats och skola? Ändå känns det tyvärr, när vi läser din fråga, som att oddsen för att han ska besvara dina känslor och ett förhållande ska uppstå är usla. Vi ska förklara - och hoppas att du inte blir sur på oss för att vi säger saker du nog troligen vet innerst inne, men inte vill höra.
Okej, visst har det sina begränsningar att försöka få ihop det med busschauffören: han kan ju bland annat kanske inte spana på dig i backspegeln för då kanske han kör i diket och kanske uppstår inte så många tillfällen att faktiskt PRATA med varandra. Och det är nog det som behövs för att få igång ett förhållande. Dessutom är det nog en stor del av den här typen av förälskelser som bara baserat sig på utseende, typ "kärlek vid första ögonkastet" osv - och då är det inte alls sagt att det "klickar" när man väl börjar lära känna varandra. Den här typen av förhållanden är alltså inte alls omöjliga, men de har nog tyvärr oddsen emot sig, det kan vi inte sticka under stol med. För att få kontakt med honom "på riktigt" skulle du kanske behöva skicka vänförfrågan på fb, följa på instagram och liknande åtminstone. Och helst hitta möjligheter att springa på honom irl också. Vilket kan vara svårt om han är så pass mycket äldre än dig - troligen rör ni er inte på samma platser på fritiden. Åldersskillnaden är faktiskt stor, och även om du är "byxmyndig" så kan man gissa att era liv ser väldigt olika ut. Ni har troligen väldigt olika planer för den närmaste tiden, ja till och med för sommaren, ni befinner er på olika stadier i livet, har troligen inte mycket gemensamt...
Min svägerskas busschaufför bodde ändå i samma by, gick på samma ungdomsdanser och var inte så mycket äldre än henne...
Vännen, ibland är det inte meningen att det ska bli något av alla de där fjärilarna i magen och drömmarna. Det var kanske aldrig tänkt att bli mer än lite ögonflirt och så går man skilda vägar. Man kan känna väldigt starkt för någon man bara sett men aldrig ens pratat med, men varje "klick" leder inte till århundradets kärlekssaga. Det här är en sanning som det oftast svider ordentligt när man lär sig första gången, men så småningom kan man till och med njuta av de här flyktiga mötena med främlingar.
Vill du ge honom kärleksbrevet, så gör det i så fall bara för din egen skull. Kanske som ett avslut. Men ha absolut inga förväntningar på att han ska reagera på det på något vis, än mindre besvara dina känslor. Vi förstår att du har förhoppningar och drömmar, och vi vill inte vara olyckskorparna, men vi skulle ju inte vara ärliga om vi hjälpte dig att hålla liv i ditt hopp. En annan gång är oddsen bättre!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna