HJÄLP! Är jag gravid?
08.06.2020
Hej!
Jag är 18 år och har ett förhållande med min pojkvän som är 18 år också. Jag och han har sex, går på p-piller. Mitt problem är att ibland kan jag glömma att ta p-piller, speciellt när jag är stressad. Så jag tog p-piller, hade glömt dem en dag och tog båda på samma gång, jag minns inte om vi har haft sex eller inte på de dagar, hade haft mens några dagar före men efter kanske 3 dagar fick jag flyttningar som var bruna men sen blev röda, sen slutade dem och jag fick värsta magknip och måde väldigt dåligt, så jag spydde. Nu har det gått en dag sedan och nu mår ja bra och jag har googlat på vad det kan vara och desto mer jag läser lutar det mot graviditet! Borde jag vänta och se om jag får mens eller ska jag söka hjälp nu men vart ska jag ringa, vågar inte prata med min mamma om det och skulle bara behöva någon stt prata med om detta, vill knte ringa till någon doktor utan till någon som bara kan lungna mig. Har väldigt mycke telefonfubi så hellst skulle jag vilja skicka meddelande.
Mvh. Väldigt orolig själ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2020
Hej,
Problemet med att googla saker är att de texter man hittar sällan är identiska med ens egen situation, och att det kan vara vem som helst som har skrivit texten. Jag tycker INTE att det du skriver tyder på att du skulle vara gravid.
Jag vet inte exakt var i din cykel du var då du glömde pillret, men du skriver att du hade haft mens några dagar före, så jag antar att det var nån gång under den första veckan av din nya karta som du glömde ditt piller. Det låter inte alls konstigt att det ledde till blodblandade flytningar - och det handlar inte om att du skulle vara gravid utan om att din hormonnivå blev råddig så att din kropp inte riktigt förstod vad den skulle göra.
Det är alltid en risk att man blir gravid om man inte skyddar sig, så om det händer ofta (en gång i månaden eller oftare) att du glömmer ett piller så tycker jag att du skall överväga att byta till ringar eller spiral, där det finns mindre risk att man glömmer.
Nu finns det hur som helst ingenting du kan göra annat än att vänta på att din karta är slut och att din mens kommer. Om den inte skulle dyka upp då den borde göra det så testar du dig. Jag kan ju inte lova att du inte är gravid, eftersom jag inte vet om ni hade sex dagarna runt ditt glömda p-piller, men själva blödningen skulle jag inte oroa mig över eftersom den snarare beror på det glömda pillret än på graviditet.
Om du efter att din mens har kommit vill fundera på byte till ett annat preventivmedel så kontaktar du preventivrådgivningen på din hemort.
Kram
Tessi