Hjälp hjälp hjälp lolo
28.09.2018
Hej!
Det jag undrar är hur vet man om någon är intresserad av en genom kroppspråket? Och Hur vet man om en kille försöker göra en svartsjuk genom o Snacka o umgås med andra tjejer och kolla på en med snabba blickar? Lolo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.10.2018
Hej!
Ja-a du, det här med kroppsspråk har nog människor försökt klura ut i tusentals år. Som jag skrev i din tidigare fråga, så finns alltså påståendet om att kroppen aldrig ljuger, men det är dels inte alltid sant och dels så är kroppsspråket ju också som ett språk man behöver lära sig. Flirt och intresse ser på ett ungefär likadant ut i hela västvärlden, men det finns kulturella skillnader också, till och med skillnader mellan olika generationer, så det blir dessutom lite olika "dialekter" man ska behärska för att bli bra på att flirta. Redan att flirta via WhatsApp istället för f2f kan ju lite ses som en dialekt. Därtill så har vi alla våra egna referensramar att tolka allt ur, tex att en viss emoij betyder en sak för en person, men en annan sak för en annan person.
Mycket av det som är "allmänt" och någorlunda österbottniskt har vi på våra infosidor om att flirta. Där hittar du i alla fall klassikerna. Men den listan blir såklart aldrig fullkomlig (och den borde uppdateras för att bli mera könsneutral, it´s on our to-do-list) och man måste nu bara försöka anpassa olika påståenden där till det som känns mest naturligt för en själv. Varje situation är ändå unik, varje person har liksom sin egen "röst" också när det kommer till kroppsspråket.
Ett råd är dock att inte försöka tänka och analysera alltför mycket, utan faktiskt lita på sin egen instinkt och magkänsla. De flesta människor börjar redan som tonåringar bli ganska bra på att tyda kroppsspråk, men det kan vara svårt att inte låta exempelvis drömmar och förväntningar, tidigare dåliga erfarenheter, andras åsikter osv påverka magkänslan och den intuitiva tolkningen man gör av en annans beteende. Redan det att vi önskar att någon ska ha känslor för oss gör oss lite blinda, så ett råd är att försöka betrakta sig själv och den man är intresserad av som om det vore främlingar eller en TV-show. Objektivt. För ofta är det faktiskt lättare att se på andra vad de känner för varandra än att se sig själv eller den man är intresserad av.
När det gäller att försöka göra någon svartsjuk genom att flirta med någon annan, så är det nog väldigt tveksamt om det är ett så bra sätt. Nu säger jag inte att folk i alla åldrar inte ändå försöker sig på den metoden, gång på gång (det är ju en klassiker). Men om jag nu tolkat folks reaktioner rätt, så ger den sällan önskat resultat. Man kanske TROR att resultatet ska bli "titta, jag är åtråvärd, andra vill ju ha mig så varför skulle inte du också vilja ha mig?" ELLER "nä, hur skulle du kunna tro att den supertyp som jag skulle vilja ha lilla dig, se bara hur intresserade andra är av mig" (det senare kanske för att den man faktiskt gillar inte ska förstå att man gillar hen, liksom för att dölja sina känslor). Men det som det här flirtandet med andra ofta signalerar är kanske mera i stil med "jag är en player som flirtar med alla, så tro inte att du är speciell i mina ögon" eller "jag har redan dragit vidare, du missade din chans på mig". Jo, det händer titt som tätt att folk tror att det här ska funka, och kanske funkar det någon gång att den som är målet för handlingen faktiskt anstränger sig mer för att få en på kroken. Men risken är alltså att det för med sig en massa osäkerhet och misstro in i ett eventuellt förhållande, så jag skulle inte rekommendera den metoden om man ska försöka få någon. Och som du kan förstå av förklaringarna här ovan, så är det heller inget helt och hållet pålitligt tecken på att någon gillar en, att han flirtar med andra - även om han kikar åt ens håll titt som tätt. För han KAN ju faktiskt vara lite av en så kallad player.
Ne, det är inte lätt det här med kärlek, och ingen av oss blir någonsin fullärd. Men det är som när man ska lära sig ett nytt språk: du lär dig ju inget om du inte vågar tala språket! Så modigt bara!
Kram, Liselott