Hjälp hjälp hjälp mig osäker
18.10.2018
Hejsan
Jag vet inte hur jag ska börja detta känner mig ganska osäker i detta jag ska berätta nu, det är så att Det finns en kille i min skola som går i en klass över mig och jag har varit kär i denna killen i ungefär 5månader snart och Det har inte ändrats nåt mellan oss det är bara blickar,leende,Putsar sig,Kollar djupt i ögonen på mig och Kallar mig fin m.m till mina vänner.
Jag är jätte osäker på vad jag ska göra för vill ta ett steg för jag vill ju inte stå på samma steg hela mitt liv annars kommer det ju inte hända nåt. Jag har addat denna killen på snapchat men efter 1dag tog jag bort för han hade inte addat tbx och kände mig jätte dissad, min vän sa att jag borde ha väntat lite mer men det är inte så lätt.
Jag förstår mig inte på denna killen vad han vill han ger mig så olika signaler Som att han kommer till min årskurs del av skolan för att ”snacka med hans vän” men kollar på mig och går förbi där jag sitter 2-3ggr och Han är även jätte bra vän med
Min bästavän på senaste har jag fått en sån kånstig magkänsla det känns som att han gillar mig vän även fast jag innerst inne vet att hon är kär i en annan och dom är som ”bror och syster ”
Det känns som alla killar vill ha min vän och inte mig. Jag litar på henne till 100% men Vet inte om han gillar henne och hon inte han jag vet att hon skulle sagt till mig 100% om han hade gillat henne, det jag undrar är Hur kan jag ta reda på om han gillar henne eller mig utan att hon ska tro att jag Tror det för Hone som min ”syster” och vill inte hon ska tro jag inte litar på henne och om hur jag ska fatta hans olika signaler!
Sorry... för det blev lite kånstigt skrivet men Är tacksam för svar L...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej L...!
Hm, ja knepigt! Men jag ska försöka fundera runt ikring det här med dig lite, kanske jag kan peppa dig till att faktiskt göra något åt det här :)
Min första tanke är faktiskt: men varför berättar du inte bara för din kompis hur du känner det och vad du tänker? Som jag ser det, så är det inte alls att visa misstro till henne (alltså att det skulle berätta att du inte litar på henne), utan snarare att du ger henne ett förtroende som berättar hur du känner dig innerst inne. Jag tror nog att hon fattar att du litar på henne, och att du inte anklagar henne på något vis för att försöka "ta" killen du är kär i. Dessutom tror jag att hon känner sig ärad för att du berättar din "hemlighet" åt henne om dina innersta farhågor - jag har svårt att tro att en normal människa skulle kunna ta illa upp av det här. Däremot kanske hon kan hjälpa dig så gott hon kan att komma närmare honom. Hon kan kanske tydligt visa åt honom att hon inte är intresserad av honom, och hon kan kanske hjälpa dig rent praktiskt genom att hänga med dig i närheten av honom så att ni ska ha en chans att prata osv. Så personligen skulle jag nog, genom att berätta, visa åt henne att jag litar på henne som vän!
Och när det gäller honom, så låter det nog som att det är på tiden att något händer mellan er. Naturligtvis ska du försöka skapa chanser till att något ska hända, tex just hänga där han finns, prata med honom osv - men du måste faktiskt ta chanserna då också. Du kan inte sitta och vänta på att han ska våga göra något, utan nu är det nog du som måste vara modig. Ja jag veeet att det är svårt! Det är ju liksom ett symptom på att vara kär överhuvudtaget, att man blir superosäker och feg och överanalyserar allt och blir nervös när han är i närheten osv. Men allt det måste du övervinna! Helst innan hans intresse dör av svält, alltså brist på uppmärksamhet och handling från din sida. Så nu, modigt bara! Du vet nog hur man ska göra egentligen, men precis som alla andra förälskade personer, så intalar du dig att det är svårare och mer riskfyllt än det faktiskt är. Läs lite av våra kontakt- och flirttips här på Decibel för att friska upp minnet och modet, och så GÖR du något! Nu, idag!
Jag håller tummarna! Kram, Liselott