Hjälp hjälp mig problem L
09.10.2018
Hej!
Det är så att en kille som jag har varit jätte kär i och haft starka känslor men han gillade inte mig tillbacka men nu för några dagar sen så Såg vi varandra och han sa till mig Bästa tjej kompis att han Tycker jag har snygg kropp och han är sugen på mig och vill ha mig min kompis säger att jag borde ge han en chans men jag vet inte det känns som denna killen vill bara ha mig för andra saker men inte förhållande men ändå så vill jag ha han ska jag Köra på han elr backa vi ska träffa han och hans vänner i helgen nu och ska kolla läget men är ändå osäker PS.jag har känslor för en kille nu men det känns inte som jag har så starka eftersom jag Tänker på denna andra killen som vill ha mig hjälp är jätte osäker
Tacksam för svar!<3 L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.10.2018
hej Osäker?
Hur gick det i helgen? Har det hänt något på den här fronten? Om det gjort det, så kan du gärna skriva in som kommentar under din fråga här, men nu försöker jag svara utgående från det du skrev.
Och vet du vad min första tanke ändå blir när jag läser din fråga? Speciellt så här med tanke på att #metoo-kampanjen fyllde 1 år igår? Att det att han kommenterar din kropp och hur han skulle vilja ha dig inte är, på en samhällelig nivå, den rätta vägen att vinna en tjejs hjärta längre. Däremot är det nog både douche- och sexistvarning på de uttalandena. Han menar det säkert, alltså han tycker säkert att du är sexig, men det betyder inte att det är okej att säga så där. Visst, det finns inget som förbjuder att man har en relation som är enbart sexuell, utan romantiska känslor alltså, men det skulle ju inte bli det i ert fall eftersom du har och haft känslor för honom. Det skulle bli obalans, ni vill troligen olika saker, och det ger kanske en förhållandevis stor risk att för ni inte skulle må bra tillsammans.
Din magkänsla säger ju också att han verkar vilja ha dig av andra orsaker än för ett förhållande, så jag tycker att du ska lita på dina instinkter och inte låta kompisar eller din förälskelse övertala dig till något du inte skulle vilja. Glöm också alla gamla myter och inbillningar om att om du exempelvis skulle ligga med honom, så märker han säkert hur underbar du är som människa och blir kär i dig. Det är nog bara ett sällsynt undantag som bekräftar regeln att det skulle ske.
Nå okej, det KAN ju vara bara något han säger också. Vissa tror ännu att just den där machostilen är ett bra sätt att dölja att man liksom har mer romantiska känslor för någon. Kanske är det den vanliga skräcken för att bli avvisad eller till och med utskrattad om man medger öppet att man är förälskad i någon, som gör att man försöker dölja det bakom en tuff och sexistisk fasad. Men det betyder inte att det skulle vara ett bra eller ens acceptabelt sätt. Du är ju inte bara en kropp, eller hur? Nu får han ju dig att låta som en snygg motorcykel han gärna skulle vilja provköra. Så även om han skulle känna något mer än bara kåthet, så är den allmänna attityden i samhället numera att den här stilen inte längre är okej, det är inte okej att säga sådär om folk.
Det är upp till dig vad du väljer att göra åt och med den här killen. Det handlar alltid om att göra val när det kommer till kärlek - och sex - och det finns ingen facit att kika i på förhand för att kolla om beslutet var bra. Så mitt råd blir ändå att följa din magkänsla och bara göra sådant i ditt liv som du tror att får dig att må bra, både nu och senare <3
Kram, Liselott