Hormonrand
15.06.2020
Jag har under 2 tillfällen fått en hormonrand som försvann & kom tillbaka. Första gången fick ja den efter ja tagit ett akut o piller & nu kom den tillbaka sen ja bytte p piller sort.
Men ja har haft min mens som vanligt & tagit graviditetstest och jag är inte gravid? Men googlar man så får man bara fram att de handlar om graviditet? Blir väldigt orolig & vill gärna ha bort den då ja tänker på de hela tiden, varför får man en sån plötsligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2020
Hej,
Precis som du skriver så hänger randen antagligen ihop med hormonella förändringar hos dig. Det är sant att hormonranden (linea nigra) ofta förekommer hos kvinnor som är gravid, men den kan finnas även utan graviditet - både för kvinnor och män. Den är rätt vanlig för tjejer i puberteten, i vissa fall kan den dyka upp i samband med att man ökar i vikt men alltid vet man inte varför den plötsligt börjar synas.
Jag tror att den kommer att blekna igen då din kropp har vant sig vid dina p-piller, men även om den inte skulle göra det så är den inte farlig och innebär inte att du skulle gå omkring och vara gravid utan att veta om det.
Kram
Tessi