Hur skall jag göra?
19.05.2020
Hej! Jag är en tjej som är väldigt nyfiken på hur det är att ha sex. Jag har några gånger försökt föra in en dildo men det går nästan inte ens med ett finger... Vad ska jag göra för att det ska bli mindre trångt? Tacksam för svar:)) Nybliven tonåring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2020
Hej,
Det är ganska sällsynt att tjejer rent fysiskt skulle vara "för trånga" för att klara av att genomföra ett samlag. Oftast beror det på att situationen är så spännande att man spänner sig (antingen medvetet eller omedvetet) och då kan det vara svårt att komma in i slidan - och göra ont.
Det bästa du kan göra är därför att nu i lugn och ro på egen hand bekanta dig med ditt eget underliv. Först bara med fingrarna. Du kan börja med att titta med en spegel, så får du en uppfattning om hur just ditt underliv ser ut. Använd gärna glidmedel. Det är ganska naturligt att man spänner sig då man inte är helt säker på hur någonting kommer att kännas - men tanken är att du skulle bli bekant med hur det känns och att du då kommer att spänna dig mindre.
Med tanke på din ålder så är det verkligen ingen panik med detta, du har gott om tid på dig att "träna" på egen hand innan det lir aktuellt med ett samlag med en annan person - eftersom du är för ung för det ännu. Så om du har tålamod och lär känna din egen kropp - utan stress- så kommer det att fungera med tiden. Men huvudsaken är ju att det är någonting du gör för din egen njutning - inte som någonting du måste tvinga dig själv till (antagligen skulle det göra att du spänner dig ännu mer och att det skapas negativa associationer).
Lugnt och fint med mycket glidmedel alltså :)
Kram
Tessi