Inte så bra att visa
29.03.2020
Hej, jag är 19 år gammal o jag tänker på en sak. Jag är inte så bra på att visa kärlek mot andra. Både min familj o vänner kan skicka emojis med hjärtan o andra emoji som har med kärlek att göra. Min syster o andra tjejer kramas o så o jag kramar dom tillbaka i den stunden med men jag är inte lika kärleksfull som dom är mot mig. Det är nog för att jag är blyg. Vad ska jag göra? Emil

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2020
Hej,
Du skriver att du inte är så bra på att visa kärlek mot andra människor, och du undrar vad du skall göra. Jag tycker att du först och främst skall fundera över hur du själv känner inför att "visa kärlek" till andra. Känns det bra eller blir du obekväm då andra visar kärlek gentemot dig? Om det känns bra så är det givetvis någonting du kan försöka utveckla, men om det känns obekvämt så är det inte heller ett måste.
Precis som du skriver så kan det bero på att du är blyg att du inte har lika "lätt" för att visa dina känslor för andra. Men alla är ju inte likadana på detta sätt heller. Jag tror kanske att tjejer generellt har lättare för att visa sina känslor öppet - och det är antagligen ett resultat av att det är någonting som tjejer i högre grad än killar uppmuntras att göra. För två killar att skriva kärleksfulla saker till varandra (även om det är helt vänskapligt) är nog tröskeln betydligt högre.
Detta med att visa kärlek är med andra ord inte någonting du måste göra om det känns obekvämt eller onaturligt, men om det är någonting du skulle vilja ändra på så tror jag att du kan göra det. Du kan ju helt enkelt börja med att i textform lägga till någon emoji som understryker det du känner, eller att skriva "kram".  Det är naturligtvis lättare att vara kärleksfull gentemot någon som är det tillbaka, så "öva" med någon som du vet att själv klarar av att visa sin kärlek. Jag tror absolut att det är någonting man kan lära sig - och om det känns som att det är någonting du vill utvecklas inom så tycker jag helt klart att du skall testa.
Alla dagar har vi en ny möjlighet att utvecklas om vi vill det :)
Kram
Tessi