Kär
01.10.2019
Hej kan en som är 21 vara ihop och kär med en som är 14 år. Vet inte vad jag skall göra. Från båda partnerna så har samma känslor för varandra Jonathan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej.
I princip finns det ingenting som hindrar att man är kär i någon som är betydligt yngre, man kan också vara tillsammans fast den ena är 14 och den andra 21, MEN - man får inte ha sex. Skyddsåldern finns till för att skydda barn från att bli utnyttjade av äldre personer. På basen av det du skriver så förstår jag ju att ditt syfte inte är att utnyttja hen - men det ändrar inte på saken. För att ni två skall kunna ha sex så måste ni vänta tills hen är över 16.
Problemet i förhållanden där åldersskillnaden är stor är oftast det att man vill få ut olika saker av förhållandet, och att man befinner sig på olika nivå mognadsmässigt. Oavsett hur mogen du upplever att hen är - så är hen trots allt ett barn enligt lagen och du måste respektera det. Det ni kan fundera på är vad ni önskar er av ett förhållande och om ni kan erbjuda varandra det med tanke på åldersskillnaden. Det är t.ex. 4 år kvar ännu tills hen har ålder att gå på krog eller ta körkort, medan du redan har kunnat göra det i tre år. Hur upplever du att du själv var mognadsmässigt då du var 14 år jämfört med hur du är idag? (Åldersskillnaden blir extratydlig om du tänker dig att hen skulle sällskapa med någon som är 7 år yngre, d.v.s. någon som är sju år gammal.) Sen kan det ju hända att hens familj har åsikter på er relation, och dessa behöver ni också bemöta på något sätt.
Jag respekterar att ni är kära i varandra - och det är en bra sak att tycka om någon. Men just nu ÄR åldersskillnaden stor. Det innebär som sagt inte att ni inte kan vara tillsammans eller umgås, men som myndig och vuxen så är det på ditt ansvar att se till att hen inte far illa - och därmed måste ni vänta i två år till innan ni kan ha sex efter som det i nuläget skulle klassas som sexuellt utnyttjande av barn och möjligtvis ha otrevliga rättsliga följder för dig som kan påverka din framtid i allra högsta grad.
Kram
Tessi