Kär i min bästaväns storebror!
03.12.2019
Hej jag är en tjej på 13 år för nästan ett år sedan var min bästavänn familj hos oss eftersom att våra mammor var bästisar när de var små när de var på väg hem fick jag en notis om att någon hade addat mig på snapchat det var då min bästaväns storebror vi kan han för lucas. Jag gick in på snapchat och accepterade vänförfågan. Han skickade då en snap med texten ”Om jag berättar en sak för dig lovar du att inte säga till någon?” jag svarade såklart ”ja
Han skrev att han tyckte jag var snygg och att han var kär i mig. Jag skrev typ ok eftersom att jag då inte gillade honom. Han skrev att han älskade mig och att han ville ligga med mig och massa. Efter nån dag började jag tycka det var jobbigt men jag bara struntade i det. Sen när det hade gått ett tag så visade jag allt lucas hade skrivit för min bästavän hon reagerade typ inte hon vart verken glad arg eller ledsen hon var struntade i det sen efter några månader berättelse jag för min mamma hon brydde sig inte utan tyckets jag var elak eftersom att han hade berättat att han gillade mig och jag ba dissa han. Efter 3 månader hade han en tjej och tankarna gick i huvudet skojade han med mig eller ville han bara se hur jag reagerade Aa jag släppte det. I somras i början av augusti så skulle dem flytta och jag var där och hjälpte dem passa osv. När jag stötte på hnm då och då så kollade han på mig på ett sätt som jag vet inte inte negativt utan som om allt han ville var att titta på mig jag kände mig kär när han kollade på mig sådär. Jag vart kär i han och är fortfarande det tror jag, vi snapar fortfarande men som vilka andra som helst men jag gillar han nu men jag vet inte om det är försent för oss att bli något och jag vet inte om jag ska berätta för han att jag gillar han men det största problemet är att jag är 13 och vill inte ha ett förhållande med sex och han är 16 och han har haft förhållanden med sex innan, men jag vet inte om vi vart tillsammans skulle han inte bry sig om sex eller skulle han ligga med andra i hemlighet? Vad ska jag göra? En 13-årig tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.12.2019
Hej!
Tack för din fråga! Om du gillar honom så berätta det till han. Ifall du inte berättar det så får du inte heller något svar på vad han känner och då blir det också svårare för dig att gå vidare eftersom det lämnar på  ”tänk om”.
Vill du inte ha sex, så är det så. Han ska acceptera och respektera det. Du känner dig redo för det när du känner dig redo – ingen vits att stressa med det och det är inget som han ska stressa fram heller.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida