Kär i min lärare
06.10.2019
Hej! jag är kär i min lärare eller jag har en sorts känsla att jag är iallafall, jag tycker det är super konstigt och jag vill inte vara kär men jag tänker på honom varje dag eh. När jag hade lektion med honom tyckte jag att det var så stelt och pinsamt, så jag skakade. Då han pratade med mig så kollade jag bara ner. Betyder detta att jag är intresserad i äldre men? eftersom.. ja.. jag var kär förut i andra lärare också. Jag ser inget med utseende i honom, jag tycker bara att han är verkligen rolig och snäll. Jag har inte berättad för någon än. För de kommer säkert tycka att jag är konstigt. Jag pratade om honom hela tiden med min vän, hon sade: är du kär i honom eller? Alltså jag vet ju inte ännu om jag är, men det verkar som jag är..

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.10.2019
Hej!
Jag förstår att det är jobbigt att vara kär i fel person. Du ska inte klandra dig själv på nått sätt, det är inget fel på dig. Du är nog långt ifrån ensam om att vara/varit kär i en lärare. Vill bara säga, vilket jag tror du redan vet och förstått, så kan ni inte bli tillsammans. Det vore fel!
Tycker det är bra det du nämner att du inte vill vara kär i honom, vilket gör det kanske lättare för dig att försöka jobba bort känslorna. Detta kan kännas jobbigt och ta lite längre tid  i och med att du troligen ser den här personen varje dag. De känslor du har nu kommer troligtvis inte att åka iväg över en natt, men kom ihåg att det är inte omöjligt att få bort känslorna. Du kommer att klara av det och det kommer att bli lättare. Sätter en länk till våra informationssidor om hur man skall komma över någon här nedanför, som kan ge dig tips på vad kan du göra.
Att komma över någon
Vi väljer inte vilka personer som vi får känslor för eller blir kär i. Den här personen, som nu råkade vara din lärare, är en äldre person men det betyder inte att du bara skulle tycka om äldre män. Jag tror nog att du kommer att hitta någon som du tycker om som är i din egen ålder.
Ta hand om dig!
Kram, Ida