Kärlek
03.10.2022
Jag började snappa med en ganska söt tjej. En dag var hon ledsen (jag såg det på bilderna) och jag tröstade henne. Jag har inte varit ihop med någon förut. En dag mitt på finska timmen ringer hon åt mig via snap, och jag svarar via dm kan inte prata. Senare ringer vi och vi ser och hör varandra för första gången. Vi pratar och hon säger att hon är förtjust i mig och lägger på. Problemet är att hon pratar bara finska och hon bor i helsingfors. Hon frågar om jag är förtjust i henne och jag säger jag vet inte jag känner knappt dig. Vi kom överens om att bekanta oss med varandra. Vad ska jag göra om jag blir kär? Granen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Jag tycker det låter alldeles bra att du tar det lite långsamt och vill ta reda på vem hon är innan du börjar ge henne några stora kärleksförklaringar. Det är en spännande tid då man lär känna en ny person, så njut av det.
Hon är ju också medveten om att ni bor på olika orter, så hon vet lika väl som du vad det skulle innebära. Det går att ha ett förhållande trots att det är på distans, men det innebär förstås att man inte har möjlighet att ses lika ofta som om ni bodde på samma ställe. Som "första förhållande" kan det också vara en alldeles bra sak att ni lär känna varandra "på djupet" innan ni träffas på riktigt.
Så mitt råd är helt enkelt att du skall slappna av och se vad som händer. Njut av situationen även om det kan kännas frustrerande att man inte kan ses "på riktigt" fast man skulle vilja det. Om det visar sig att ni båda känner likadant så får ni försöka ordna så att ni kan åka och träffa varandra.
Kram,
Tessi