kärlek är invecklat osv...
08.10.2018
Hej :) är en tjej som har fått känslor för en kille har haft känslorna cirka ett halvt år kanske mer.. Han värkar inte visa så mycket intresse men vi skapar med varandra 24/7 å så och pratar gör vi kanske ibland. Men det finns en till tjej som är med han hela tiden i skolan och utanför skolan. Tror det är avundsjuka som jag lider av men han har ändå sagt att han inte gillar henne osv. Så till min fråga: hur ve jag att han gillar mig och hur får jag honom at ´märka´ och visa intresse för mig? tack för svar // avundsjuk tjej tjej som är avundsjuk

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.10.2018
Hej tjej som är avundsjuk!
Ja du, både det här med kärlek och med vänskap kan vara väldigt komplicerat. No news there, såklart, men combon av de båda kan vara extra kinkig. Se, EN tolkning av situationen kunde ju vara att han faktiskt bara är kompis med den här tjejen han hänger så mycket med. Det behöver ju nödvändigtvis inte alltid handla om kärlek (eller sex för den delen) när en tjej och en kille umgås mycket, det är ju fullt möjligt och tillåtet att vara bara kompisar fastän man är av motsatt kön. Vissa kanske inte har den erfarenheten själv och kan kanske därför vara lite snabba med att tro att det handlar om något mer än vänskap. Och visst händer det att ett par kompisar med tiden kanske utvecklar mer känslor för varandra. Men det behöver inte vara så just nu. Därtill kommer ju ofta tendensen att lite överreagera när man är förtjust i någon och tolka allt som värsta tänkbara. Är man förälskad är det ofta svårt att liksom dämpa känslorna till att "tänka förnuftigt, inte rusa iväg och tro det värsta, tänka att allt oftast ändå är bara precis det det ser ut att vara" osv.
Så enligt den här teorin förstår jag absolut att du är osäker på deras relation i alla fall, även om han säger att han inte gillar henne på "det" sättet. Det är ju mycket möjligt att han faktiskt inte gillar henne, att det han säger faktiskt är det han menar. Det är väl kanske ändå det man har att utgå från, att det han säger åtminstone borde vara det han menar och inget annat. Men ändå, i och med att du gillar honom, så är det nog rätt naturligt att du är svartsjuk. Att du sedan kanske inte har någon "rätt" just nu att vara svartsjuk, eftersom ni faktiskt inte är ett par, så kanske tyvärr ändå inte alltid räcker för att få bort känslan. Det som skulle hjälpa är troligen att du fick veta, verkligen veta, att han gillar dig och bara dig. MEN även om ni skulle bli ihop, så är det inte alls sagt att han skulle säga upp bekantskapen med henne. Och det kanske ingen flickvän egentligen heller skulle ha rätt att kräva, eftersom hon, enligt hans utsago, bara är en kompis. Den allmänna åsikten i samhället brukar ju nog vara att man inte har rätt att bestämma vem ens partner ska vara vän med. Så när det kommer till henne kanske du helt enkelt är tvungen att räkna med henne i paketet. Hon kommer med på köpet som en del av hans liv, jämförbart med en hobby han lägger mycket tid på eller med en störande killkompis han har. Klart att det i så fall skulle vara najs om ni två kom överens, men en person kan ha olika delar i sitt liv som ändå fungerar tillsammans, bara alla anstränger sig lite. Nå, oavsett, så är det (vad jag förstått) ändå bara spekulationer, allt beror ju ändå först och främst på vad han känner för dig.
Vad du ska göra för att han ska upptäcka dig, börja uppskatta dig och få känslor för dig - eller alternativt agera på de känslorna ifall han redan har dem - är svårt. Det är ALLTID svårt, eftersom man som förälskad oftast är så nervös, osäker, rädd att bli avvisad osv. Trixet är att ändå våga göra något, även fast man är blyg och nervös. Det finns tyvärr ingen genväg runt det, det finns inga enkla lösningar som man kan pröva utan att man måste outa vad man känner för honom. Klart att man kan försöka flirta och visa sina bästa sidor, försöka att liksom låta honom förstå vilken fantastisk flickvän man skulle kunna vara och hur underbar man är som människa. Jag gissar ju att du redan prövat allt det här, för det är ju det naturliga när man är intresserad av någon. Ibland kanske det till och med lyckas. Men vill man faktiskt få något slags svar på om han har känslor eller inte, så måste man fråga. Såklart behöver du inte fråga helt rakt ut, tex fråga chans på honom, utan kanske exempelvis börja tala om kärlek överlag, vem man gillar, om man kan bli kär i någon man känner väl... och så småningom typ "skulle du kunna få känslor för mig"? Beroende på hur förtrolig situationen är, beroende på hur starkt han känner för dig och beroende på hurudan kommunikation ni annars haft, så kan det lyckas, han kanske faktiskt säger hur han känner. Då vet du i alla fall det och kan förhålla dig till det.
Som sagt, vill du att något ska hända, så är det högst antagligen du som måste få det att hända - och där finns inga briljanta lösningar eller säkra knep som automatiskt lyckas. Det är att ta en chans och hålla tummarna. Så funkar nu bara kärlek.
Lycka till! Kram, Liselott