kärleks problem
02.10.2022
hej decibel! jag har lite trubbel jag har gillat en kille hela hög stadie tiden men sen så råkade jag lite snubbla i mina tankar och nu gillar jag typ en annan kille och nu e jag typ jätte förvirrad och vet int vem jag ska satsa på. jag vill verkligen int sår någon. Så hjälp mig Decibel!! rosen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Ibland kan det vara så som du beskriver, att ens känslor kan ändras lite och skifta fram och tillbaka mellan olika personer. Det är helt normalt att det är så, speciellt då man är ung, men för vissa kan det vara så ännu i vuxen ålder.
Då det kommer till kärlek och att skapa relationer till potentiella partners så är huvudsaken att det känns bra och meningsfullt för de som är inblandade. Du har inget "ansvar" att vara kär i någon bara för att den personen är kär i dig. Så även om jag förstår att du inte vill såra någon så skall du faktiskt först och främst utgå ifrån vem DU är intresserad av. Man kan inte tvinga sig själv att bli kär i någon eller att förälskelsen skall fortsätta om man egentligen har börjat intressera sig för någon annan. Jag tror att det bästa man kan göra är att vara ärlig mot både sig själv och andra, och om det känns som att man inte besvarar någons känslor så borde man säga det. Annars finns det nog en stor risk att någon blir sårad i vilket fall som helst.
Det du kan tänka på nu under den tid du känner dig osäker är att du inte har bråttom någonstans. Njut av stunden medan du tar reda på vad det egentligen är du vill.
Kram,
Tessi