kärleksbekymmer
19.11.2014
Hej jag är en tjej som gillar en kille och jag har tyckt om honom några månader. Han verkar inte gilla mig alls på något sätt och jag vill sluta tänka på honom, men hur? single ladies

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.11.2014
Hej single ladies!
Äsch, ja, det här känns säkert pissigt. Att vara olyckligt kär för att känslorna inte är besvarade är en alldeles egen sorts smärta. Och fastän man vet med förnuftet att man inte mår bra av det, så går det ju liksom inte bara att trycka på en knapp så är man inte kär längre. Och så finns det ju det där lilla lömska hoppet att "jamen tänk om han ÄNDÅ skulle upptäcka mig plöstligt och faktiskt få känslor för mig..." och så fantiserar man om hur det skulle kunna hända, och så blir det bara värre igen när undret inte alls verkar vilja ske.
Så kanske är det så att för att komma över någon måste man döda hoppet. Hoppet om att han ska ändra sig och bli kär i en och vilja bli ihop. Hoppet håller man ju vid liv när man tillåter sig att dagrömma om honom, tillåter sig att söka med blicken efter honom, tillåter sig att kolla hans Facebook/Insta osv, tillåter sig själv att tänka på honom när man hör en kärlekssång, tillåta sig att hoppas att han ska vara på festen på lördag... Man måste döda allt det här, sluta med det. Det är inte det lättaste, nä, för under de gångna månaderna har man kanske blivit van vid att göra just det här. Så det kan till och med kännas lite tomt efter honom - vem ska man nu sysselsätta tankarna på, hoppas på och drömma om? För även när man är olyckligt kär på avstånd så är man ju kär, och kan på sätt och vis njuta av fjärilarna i magen när han är i närheten osv. Men som sagt, finns det faktiskt ingen chans just här och nu att han ska falla framför ens fötter och bekänna sin odödliga kärlek för en, så är det bara att pina sig själv när man håller hoppet vid liv.
Ett vanligt knep är att fylla sitt liv med så mycket annat att man inte hinner tänka på honom. Det funkar - förutsat att man alltså medvetet anstränger sig att INTE tänka på honom, väljer bort tankarna på honom. Att fylla livet med annat behöver inte betyda heller att man måste fylla kalendern med aktiviteter, utan det kan lika gärna handla om att läsa en så bra bok eller se avsnitt av en så bra serie att man glömmer bort att tänka på honom. Fast det i sig förutsätter också att man inte börjar tänka på honom direkt när hjältinnan kysser sin drömprins och liknande. Det kan däremot vara riktigt hälsosamt att se just romantiska komedier och njuta av deras kärlekshistorier, liksom få en liten släng med sleven av deras lycka. Funkar lite som med choklad, det triggar samma hormoner och därmed känslor i en som förälskelse gör. Ta också till alla möjliga andra knep för att slippa exempelvis ligga och tänka på honom när du ska somna, som tex att försöka minnas alla USA:s 50 delstater.
Mera tips på hur man kan komma över någon finns på våra sidor om att Göra slut, så ta och kika igenom dem också.
Att komma över och glömma någon man varit kär i är lite som att bli dumpad, fastän man aldrig var ihop. Det är en slags sorg, och det kan kräva en sorgeprocess, att sakna det som aldrig blev. Men det är nödvändigt att gå igenom alla känslor också för att sedan kunna öppna upp för nya möjligheter. Är man väldigt kär, även om det är på avstånd, så är det lite som att ha en osynlig skylt i pannan som det står "Upptagen" på. Vilket andra killar liksom känner av. När "Ledig" lyser, så är chanserna också större både att du ska upptäcka Någon Ny och att någon ny ska upptäcka dig.
Lycka till <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna