kommer han någonsin gilla mig?
01.10.2018
Alltså jag har varit kär i en typ i snart två år!!! Det är så svårt för mig för att vi är jätte bra vänner och jag vill inte förstöra det. Idag tänkte jag att det värkade som att han gillade mig mig ända tills han visade vem han var på g med. Jag vet att dethär borde få mig att glömma honom men det går inte. Under de senaste veckorna har det också värkat som han gillar min Bff men det visade sig inte det då. Två år har jag gillat honom, men jag tror inte han har gillat mig. Han är ju allt jag vill ha i en kille, jag drömmer till och med om honom ibland. Han är hela tiden i mitt huvud. Vi går i samma klass och ses varje dag. Vi sitter till och med bredvid varann. Åhhhh!!! Jag vet bara inte, det kändes alltid som det fanns nått mer. Fast nu vet jag inte längre... vår vänskap är som vilken som helst. Vi skämtar, skrattar, pratar och allt sånt. Jag måste bara få ut allt dethär före min hjärna exploderar. Kan nån snälla hjälpa mig? En tjej som behöver hjälp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2018
Hej En tjej som behöver hjälp!
Hoppas din hjärna inte hunnit explodera nu medan du väntat på svar ;)? Ne, men skämt åsido, jag förstår att det kan kännas så, att man blir så frustrerad av att inte veta något säkert och inte få några svar att det känns som man ska explodera. Och det här är nog tyvärr lite av kärlekslivets förbannelse, att det finns både skeden och enskilda gånger då man dels inte vet vad den andra tänker och känner och vill och då man dels inte vet hur det kommer att se ut i framtiden. Rent krasst sett, så finns det då bara två saker man kan göra: antingen står man ut med att inte få några svar eller så gör man något konkret åt saken. Väljer man att stå ut med det, så gör man det kanske för att man inte vågar göra något - tex för att man är rädd att förstöra vänskapen - eller för att man hoppas att situationen liksom ska lösa sig av sig själv.
Om vi tar det här med vänskapen först, så är min personliga åsikt att den här faran att man ska förlora honom även som vän om förhållandet skiter sig, det är ganska överdriven. Det är inte bara det att det sällan går så illa som man föreställer sig, utan att man faktiskt brukar föreställa sig det värsta. Det hör till när man är kär, att man så himla snabbt och hårt tror det värsta (på samma sätt som man hoppas så hårt på det bästa, dagdrömmer om det, fantiserar osv) och man överdriver och överreagerar jättelätt. Och som sagt, det brukar faktiskt inte gå så att man förstör allt med den människan för alltid. Snarare tvärtom; vänskapen brukar hålla även när förhållandet går i kras. Jo, det kan bli lite awkward en stund strax efter att man gjort slut. Men det där som gjorde att man blev vänner till att börja med finns ju där, just att man trivs tillsammans, har samma humor, vågar prata med varandra osv. Så gör man en ansträngning att bli vänner igen, så brukar man faktiskt bli mycket bättre vänner efteråt. Ett speciellt slags vänner till och med, för han kanske känner dig på ett annat sätt än andra vänner, känner också andra delar av dig. Vänner brukar överlag också bli bättre pojkv-/flickvänner just för att man redan vet att man trivs tillsammans, har kul osv.
Det andra alternativet, att situationen ska lösa sig av sig själv, brukar sällan ske. Eller vad tror du, på riktigt, kommer han plötsligt imorgon i skolan att PLÖTSLIGT bli upp-över-öronen-kär i dig? Om det inte hänt än, så är inte sannolikheten så stor att det ska hända imorgon. Det KAN hända, för alla förändras vi och utvecklas, så en person man kände kan utvecklas och plötsligt vara någon man faktiskt blir förtjust i. Men sannolikheten att han ska "upptäcka" dig sådär av sig själv - och dessutom våga göra något åt saken - är liten.
Däremot finns det en betydligt större chans att om du vågar göra något som avslöjar för honom vad du känner för honom, så får han upp ögonen för dig på DET sättet. Det kan ju hända att han faktiskt aldrig riktigt funderat över dig som tjej och som potentiell flickvän, utan bara tänkt på dig som kompis. Men om du meddelar på något vis att hej, hur skulle det vara, tänk om vi två sku bli ihop, så då kan det mycket väl hända att han gillar idén. Att när han ser på dig ur en annan synvinkel, så inser han att hej, det här är ju en underbar Tjej, inte bara som kompis!
Det här är nu bara en väg det hela kan utveckla sig, men den är lika möjlig som att ni blir ihop och du inser att inte var han nu någon drömprins i alla fall. En annan tänkbar möjlighet är att han nog egentligen alltid varit lite förtjust i dig också, men också är lika blyg eller lika rädd att förstöra er vänskap. Men utan att pröva göra något kan du ju inte veta om ni två skulle ha en chans. Du kan kallt räkna med att om du inte gör något, så kommer inget att hända - annat än att du fortsätter vara olyckligt förälskad på avstånd.
Så nu är det bara att samla ditt mod och GÖRA något. Du kanske väljer att direkt berätta rakt upp och ner vad du känner för honom, eller du kanske väljer att börja ge honom små vinkar genom att flirta med honom och hoppas att han fattar galoppen - sätten är många och du måste välja något som känns okej för dig. Under omständigheterna okej i alla fall. Bekvämast skulle det såklart vara att inte göra något alls, för de flesta av oss är nog rädda när vi ska öppna oss för någon och avslöja hur vi känner, för alla är såklart rädda i den situationen att bli avvisade. Men vi konstaterade redan att okej, gör du inget så händer inget, och är du nöjd med det så fine, men annars måste du göra något. Du kan tex kolla lite tidigare frågor och svar här i samma kategori av Våga fråga för att få idéer om vad du kan göra mera konkret. Men sist och slutligen så finns det inget jag kan säga eller göra som magiskt skulle få honom att bli din, för det finns ingen enkel och bekväm lösning här, utan det är du själv som måste göra något.
Lycka till!
Kram, Liselott