Kondomen glider av vid sex
07.07.2020
Hej jag har en fråga och undrar om ni har något svar. Det har hänt flera gånger nu att kondomen och glider av mig vid sex eller att den "skrynklar" sig och sitter kvar i min tjej. Vad kan jag göra för att få den att stanna kvar och sitta hårdare? Jag vet att jag ska ha fullt stånd och hur jag ska sätta på kondomen på rätt sätt, min tjej har också testat att sätta på den några gånger men det blir ändå samma sak varje gång. anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2020
Hej,
Jag tror att det beror på att kondomerna ni använt hittills är av fel storlek. Antingen är kondomen för bred - eller (vilket låter mer sannolikt i ditt fall) för snäv. Det är oftast viktigare att kondomen har rätt omkrets än att den skulle vara tillräckligt lång.
Jag föreslår att du helt enkelt jobbar upp ett stånd och mäter omkretsen på din penis. Sedan kan du gå in på t.ex. kumiukko, och söka en kondom som är rätt storlek för dig. Är du under 18 kan det vara krångligt att beställa saker över nätet men i alla fall får du en uppfattning om vilka modeller/märken som är rätt storlek.
En annan viktig detalj är att rulla ner kondomen så långt det går vid penisroten, och att då och då under samlaget kolla att den sitter kvar där den ska. Oftast i de fall då man tycker att kondomer är jobbiga och inte passar eller känns fel så beror det på att man inte har hittat rätt storlek. Så jag föreslår att ni fortsätter söka.
Lycka till!
Kram
Tessi