Läsa in ljudböcker
28.06.2020
Hejsan! Jag har under den senaste tiden börjat intressera mig för att läsa in ljudböcker. På internet har jag hittat webbsidor i Sverige som sökt ljudboksuppläsare, men där ska man komma till en studio för att läsa in ljudböcker. Nu har jag därför börjat fundera på följande: Finns det webbsidor i Finland (helst svenskspråkiga) där man kan söka till att bli ljudboksuppläsare? Kan man läsa in ljudböcker hemma ifall man har tillgång till en bra mikrofon och en tyst omgivning? Hur ser arbetet för ljudboksuppläsare ut, deadlines etc.?
Tacksam för svar. Kille, 19 år

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.07.2020
Hej!
Tack för din fråga! Vilket intressant jobb, vad roligt att du funderat på de yrket. Det fungerar nog på samma sätt som i Sverige och Finland med inspelningen. Det ska vara så bra ljud/inspelning att böckerna behövs nog läsas upp i en studio. Jag kan inte tyvärr säga hur en dag eller en vecka ser ut för en person som jobbar som ljudboksuppläsare - men många av dessa är frilansare (en person som tar sig an uppdrag på olika ställen (är ej fastanställd på företaget)). Då kan just dagarna eller veckorna se varierande ut.  Här nedanför sätter jag en länk till en finsk hemsida, som du kunde kontakta ifall du testa på jobbet som ljudboksuppläsare.
https://www.celia.fi/sv/om-celia/celias-organisation-och-varden/att-arbeta-pa-celia/
Hälsningar Ida