Long distance relationships
04.08.2022
Hej!
Jag var 1,5 vecka på resa nyss. Där träffade jag en kille som jag var med varje dag. Vi klickade på ett speciellt sätt och allt det. Nu diskuterar vi hur vi ska göra, vi båda vet att det inte funkar pga avståndet. Men vi vill ju ändå träffas men försöker att såra oss själva så lite som möjligt genom att inte göra det. Vet inte vart jag ska ta vägen. Hjälp

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.08.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Det låter som att du haft en väldigt fin, och minnesvärd resa. Det är ju det här som är både nackdelarna och fördelarna samtidigt med att resa – bitar av ens hjärta lämnar både lite här och där i ute i världen.
Sånt som är vackert kan också göra ont, men jag är glad att du fick känna en sån här stark samhörighet med någon. Då vet du också hur det KAN vara i framtiden ifall det här nu ”inte blir nåt mera”, och du eventuellt vill söka något annat. Bra lärdom!
Men nu ska vi ändå inte domedagstänka här – det finns ju många människor som träffas på distans men får en relation att fungera; med videosamtal, chatt, brev, åka och hälsa på under längre perioder och så vidare... tills den ena kan flytta till den andra. Man behöver ju inte kalla det för ett förhållande heller ifall man är rädd för hur det ska gå, utan man kan trots kontakt ändå leva separata liv så gott det går men se hur livet utspelar sig... det finns så mycket man inte kan säga på förhand.
Det är ändå helt smart av er att försöka vara lite försiktiga så att ingen blir så sårad, men ibland är det värt att ta chanser i livet också.
Jag vet att det inte är helt lätt situation – men oavsett hur det går, så försök att bära med dig den här personen i hjärtat som en fin sak som hänt dig, och glädjas över att det finns så vackra människor out there i världen – även om ni kanske inte kan inleda ett förhållande (just precis nu iaf).
Skulle jag vara du så skulle jag iaf vilja fortsätta hålla kontakten med en person som jag klickat så bra med, och inte säga upp det helt. Men sen så är ju jag en sucker för romantik också... x) Sen med tiden och distansen så kan det ju vara att de romantiska känslorna avtar lite och vänskapen istället blir starkare.
Ni är unga. Kanske kan ni träffas när det är möjligt (kravlöst), och i övrigt leva relativt separata liv där ni satsar på er själva just nu?
Men du vet nog bäst själv hur DU vill göra. Det är bra att ni verkar kunna diskutera den här saken tillsammans också.
Hoppas det blir på bästa vis!
Kram, Kix