Min kille är 6 år äldre än mig. Och min föreldrar gillar inte det.
16.08.2017
Hej jag är en 12 årig tjej som har blivit ihop med en kille som är 6 år äldre en mig. Jag har ett publem, mina föreldrar tycker att han är för gammal för mig och att jag kommer att ångra mig effter ett tag. Men jag älskar honom och han älskar mig han gör mig glad, lycklig och trygg. Både jag och han tycker att åldern är bara siffror. Jag har försökt att övertala mina föreldrar om att vi älskar varan och att vi vill träffas men dom låter mig inte träffa honom utan att dom är med :(
Idag skulle jag och min familj på en stor bio gala och jag bad Oskar (min kille) att komma och det kunnde han men istället i kväll en dag innan så hadde dom ändrat sig och vi skulle inte gå dit men då kom Oskar på en idé att vi skulle kunna träffas i höljen istället men när jag frågade mina föreldrar så sa dom nej. Dom vill verkligen inte låta mig träffa honom utan att dom är med ;(
VAD SKA JAG GÖRA!!
Den förtvivlade tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2017
Hej,
Du kommer knappast att gilla mitt svar, men jag hoppas att du ändå läser det och tänker igenom saken.
Saken är den att det inte är lagligt för honom att ha ett romantiskt/sexuellt förhållande med dig. Du är ett barn och han är vuxen. Det är straffbart och tyder på att allt inte står riktigt till med honom.
Du må vara hur mogen som helst, men det ändrar inte på det faktum att du är bara 12 år. Eftersom han är vuxen så borde han dras till tjejer som är mer i hans egen ålder och som han har mer gemensamt med. Det är väldigt stor skillnad på hur man tänker som 12-åring jämfört med då man är 18 - och de flesta 18åringar brukar därför inte förälska sig i 12åringar.
Jag VET att det känns tungt att läsa, men både dina föräldrar och jag tänker på ditt eget bästa. Skulle han intressera sig för dig sexuellt så skulle brottsrubriken för det vara "sexuellt utnyttjande av barn", och det är isåfall någonting han skulle leva med i sitt brottsregister, vilket t.ex. skulle göra det omöjligt för honom att få vissa jobb, adoptera barn o.s.v. o.s.v. Eftersom han är vuxen så är det HANS ansvar att tänka efter och förstå att du är för ung. Självklart skulle situationen vara en helt annan om du var 20 och han var 26, men då skulle ni båda vara vuxna - vilket ni inte är nu.
Helt ärligt så tycker jag alltså att du skall ta avstånd från honom eftersom jag misstänker att han utnyttjar dig, och det kan få betydligt värre konsekvenser än bara hans brottsregister. Det är säkert svårt att se eller acceptera då det känns som att han är det bästa som finns och att han tycker om dig. Men om han verkligen gjorde det så skulle han låta dig vara ett barn i några år till och satsa på någon som är laglig.
Många kramar
Tessi