När skall jag hitta den rätta?
09.11.2014
Hej! Jag vet inte riktigt var jag skall börja, men jag skall försöka. Jag är en tjej som fyller snart 17. Jag har världens finaste vänner, men jag känner att jag skulle såå vilja ha en pojkvän. Jag har haft på G några gånger, men det har aldrig blivit till något. Kommer jag någon gång hitta drömkillen, och i så fall, när? Och kommer någon att tycka om mig? Jag känner mig på något sätt ensam(fast jag har mina vänner som jag har jätte kul med) och känner att det skulle vara så kul att ha någon som är som ens bästa vän och mycket mer. Men staden jag bor i känns det som att man vet alla typer som finns här, och ingen känns lämplig. Hur skall jag hitta den rätta? Det finns många snygga killar, men det är ju inte bara utseendet som räknas, och inte tycker de om mig. Jag orkar inte vänta i flera hundra år tills den rätta står utanför dörren...
Ha det bra!
Hälsningar från en tjej som aldrig kommer hitta den rätta

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.11.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, men nuuu, vännen, kommer lite tröst! <3
Natuuuurligtvis kommer du att hitta någon. Troligen många någon tills du hittar den där Någon! Eller flera Någon under livets gång. För tänk efter, hur många känner du (vuxna alltså) som aldrig haft flickvän/pojkvän/fru/man? Det handlar om promille. Men vi kan ändå förstå din känsla, det är lätt att lite tappa hoppet och känna sig ensam - aldrig någonsin är det så lätt hänt som när det gäller kärlekslivet. Eller frånvaron av kärlekslivet alltså. Speciellt i tonåren verkar ju så stor del av världen snurra runt kärlek, typ alla runt en är antingen kära eller ihop. Mer eller mindre lyckligt, men det "ser" man oftast inte när man själv känner sig ensam och oälskad. Då verkar alla andra vara så lyckliga, älskade, erfarna och längre hunna i sina kärleksliv än man själv. Men det är en synvilla - de allra flesta andra har perioder av samma känslor som du har nu. De hör till precis lika mycket som lyckoruset när man är lyckligt kär och avgrundsdjupet när man just blivit dumpad. Du kommer också att vara en av de där som rodnande himlastormande lycklig berättar om hur ni blev ihop eller visar förlovningsringen.
Men han kommer knappast att stå utanför din dörr en vacker dag. Vad vi menar är att man nog inte kan sitta på sin rumpa och vänta på att Drömkillen ska uppenbara sig framför ens fötter. För det första så är han ingen Drömkille, alltså han är inte alls perfekt. Det är mycket troligt att han redan finns i din närhet, men DU har inte sett honom, för att DU ser efter fel saker. Du skriver att ingen vill ha dig pga att de bedömer dig enligt utseendet. Nå, oftast är det samma tvärtom också. Se, din blivande pojkvän är troligen förklädd till en alldeles vanlig kille, en vardaglig typ med lite finnar och en ful jacka. Men inuti bultar ett normalvarmt och oftast snällt hjärta som kan göra dig otroligt lycklig om du bara gav honom en chans. Om du bara blundade för de yttre attributen och såg till själen, såg till hur roligt ni har ihop och hur avslappnad och "dig själv" du kan vara i hans sällskap. Snygghet och sexighet är bara skalet.
Och för det andra behöver du ge dig ut och skapa chanser för att hitta honom. Visst, det finns en liten chans att han bara plötsligt ska upptäcka just dig i mängden och bli blixtförälskad vid första ögonkastet - i din utsida. Men chansen att han ska bli kär i den riktiga du är större om ni blivit lite kompisar först, tjattrat om ditt och datt medan ni gjort något helt alldagligt sida vid sida, skojat om fånigheter eller snackat djupa livsfrågor tillsammans först. Lärt känna varandra. Statistiskt sett uppstår mer varaktig kärlek mera långsamt, den växer fram i motsats till att slå ner som en blixt från klar himmel - det är lättare att bli kär i någon man känner. Men för att skapa chanserna till att lära känna någon måste man ju ge sig ut i världen och prata med främlingar, eller semi-kända människor. Då kanske du upptäcker att en av de där stadsborna som du sett sedan dagis gömde en riktigt prins! Eller en kille från grannkommunen, vem vet? Inte du i alla fall om du inte ger dig ut i livet med sikte på att lära känna folk.
Och slutligen: människor förändras. Killen som åt sand i dagis kan utvecklas till att bli en riktigt prins. Folk mognar och utvecklas och man ska vara mycket försiktig med att döma folk som man inte känner just i denna sekund. För tänk det tvärtom. Killen från dagis har kännt dig sedan du bara tjutade för skrubbsåret på knäet, han har kanske en annan bild av dig än den du riktigt är innerst inne. Så låt honom lära känna den "nya" du också!
Du kommer att uppleva kärlek. Du kommer att bli älskad och älska. Om det är nästa vecka eller nästa år vete gudarna, men det kommer att hända, så misströsta inte. Minns också att den inställning man själv har till olika saker liksom sprider sig som ett gasmoln runt en och påverkar alla man träffar. Intalar man sig själv att man inte duger, att man aldrig kommer att bli älskad osv, så är det det som folk kommer att "känna av" hos dig - och tro på. Vi är vår egen lyckas smed och det enda vi kan påverka är oss själva. Så misströsta inte. Och passa på att pussa lite andra grodor medan du söker din drömprins också, lite erfarenhet, upplevelser och minnen skadar sällan ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna