Obekväm
29.06.2020
Hej! Lite underligt att fråga detta men asså jag har en kille som vill ligga med mig men jag är oskuld, jag kan tänka mig att ligga med honom eller jag vill ligga med honom men jag vet att han gillar att tjejen är överst under samlaget och jag vill abslout inte vara överst eller rida vad det nu heter. Jag har aldrig testat ju men jag är så obekväm med mig själv och allting jag vill verkligen inte det men jag vill ju inte göra honom besviken med att säga att jag inte gör de heller, hur ska jag gå till väga :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2020
Hej,
För det första. Du skall enbart ligga med honom om DU vill ligga med honom. Du har i9ngen skyldighet att "vara till lags" och ligga med folk bara för att DE vill det. Det är din kropp och du som bestämmer över den.
Därför kan jag också konstatera att du inte behöver rida honom om det känns obekvämt. Så borde det ALLTID vara då det handlar om sex. Visst handlar det också om kompromisser, och att man kan testa nya saker och ofta märka att man tycker om saker vartefter att man blir mer bekväm - MEN du skall inte tvinga dig själv eller tvingas till någonting som känns obekvämt.
Sen är det oftast inte heller så att man skulle ha sex i samma ställning genom hela akten, så man kan ha sex i ganska många olika ställningar under ett och samma samlag om man vill. Precis som du skriver så kan man känna sig ganska naken och exponerad om man är ovanpå och inte är riktigt säker på hur man skall göra. I en perfekt värld skulle man alltid ha tid att lära känna en person fysiskt genom hångel och förspel innan man kommer så långt som till sex. Det skulle i ditt fall betyda t.ex. att ni kunde hångla, kyssas och smeka varandra på olika sätt redan innan nu klätt av er. Du kan alltså sitta gränsle över honom och bekanta dig med känslan medan du har kläderna på dig.
Jag tycker att det är viktigt att du litar på din egen magkänsla. Det du inte vill göra så behöver du inte göra. Man har rätt att säga att man känner sig osäker, och oavsett om han har haft sex förr eller inte så är NI nya för varandra, och då är det helt nya regler som gäller.
Låt det ta tid att lära känna varandra, ni har all tid i världen. Sex är alltid spännande då det är med en ny person, så gör det till en så positiv sak du kan genom att väga berätta vad du vill/inte vill. Det är ingen skam i att säga att man inte är redo för en viss sak ännu. Det betyder inte att man aldrig kommer att vara det utan bara att man har rätt att ta tid på sig. Och kom ihåg att fixa med skydd redan på förhand så att det inte blir ett problem sedan.
HAN borde vara lika ivrig att ge DIG en fin upplevelse som du är att ge honom det. Och eftersom sex är någonting som ni två gör tillsammans så betyder det att man måste läsa av varandra hela tiden och följa de gemensamma reglerna som ni båda två är med och skapar. Lita på din magkänsla så kommer det att gå fint.
Många kramar
Tessi