Öm i slidan
28.11.2020
Hej, Ja har under senaste 3 dagarna hållit på med min kille och han har fingrat mig både på moronen dagen och natten. Efter dag 2 började min slida kännas öm och är känslig och to lite ont då han fingrade pånytt dag 3. Är detta normalt att den blir öm av för mycket fingrande? Har varit upphetsad. anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2020
Hej,
Det är helt normalt att man kan bli öm i underlivet av mycket sex. Det gäller både killar och tjejer. Huden/slemhinnan vid slidöppningen är ganska känslig och om det är mycket friktion så kan det leda till små sprickor som känns lite som skavsår. Det är inte farligt och brukar gå över på någon dag.
Det viktiga är att man har rena fingrar och kortklippta naglar så att man undviker att riva upp huden/slemhinnan. Och även om man är upphetsad så kan det vara en god idé att använda glidmedel eftersom det minskar friktionen så att man inte blir lika öm. Tvätta dig med vatten och gå gärna och kissa alltid efter att ni har haft sex (även om ni "bara" använder fingrar) så minskar du risken för irritation i urinvägarna.
Kram
Tessi