Övervikt och ångest
11.07.2020
Hej! Som rubriken lyder är jag överviktig och har grov ångest för det. Jag väger 78kg och är 162cm lång :( vad ska jag göra? Jag försöker träna och äta nyttigt men ingenting funkar, jag har pratat med folk men dem säger bara att alla är fina som dom är ( det är sant ) men jag mår fruktansvärt dåligt pga av detta! Kan man göra fettoperationer fast man inte är myndig och hur går det till isånnafall? Jag vill ha all hjälp jag kan få så jag slipper bära på detta, det tynger verkligen ner vardagen :((

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Jag är ledsen att du mår dåligt över din vikt, och jag förstår att man lätt får känslan av att "bara detta skulle ordna sig så skulle allting vara bra". Jag måste ändå börja med att påminna dig om att på basen av din ålder så har du ännu inte utvecklats klart, så den kommer ännu att förändras på flera sätt. Det betyder inte att du skall vara passiv och inte ta tag i saken om du vill göra det men det innebär att sättet man gör det på antagligen är ett annat än om du var t.ex. 26 år.
Jag håller med dina vänner om att du ÄR fin som du är, och om du redan nu äter hälsosamt och rör på dig så kan det hända att du redan gör allting rätt och det enda som behövs är tid. Men anledningen till att du skall ta tag i saken är inte den att jag tycker att din kroppsvikt är oroväckande - utan det att du själv upplever ångest. DET är det verkliga problemet.
Jag tycker att du skall börja med att boka tid till en läkare och förklara för hen. På de flesta sjukhus finns utbildad personal var arbetsuppgift är att ge just det stöd och den information som du behöver. I ditt fall handlar det inte om att banta och definitivt inte om att du skall börja svälta dig själv genom några mirakelkurer, utan det handlar om att ni tillsammans (du och näringsterapeuten/sjukskötaren) kan hitta ett system som du kan leva enligt. Sen har alla människor olika genetiska faktorer som påverkar hur man ser ut - så även om två personer t.ex. har exakt samma längd och samma vikt så kommer deras kroppar att se helt annorlunda ut.
Börja alltså med att boka en läkartid, så hoppas vi att hen förstår ditt behov och kan remittera dig vidare så att du får hjälp och framför allt stöd av en person med rätt kunskap.
Kram
Tessi