Primolut, tidigare mens och preventivmedel
07.07.2020
Hej!
Min pojkvän skall ÄNTLIGEN komma till Finland om några veckor. Vi har inte setts sen februari, så naturligt är vi väldigt ivriga på att ha sex när vi ses. Nu skall jag dock irriterande nog få mens exakt den dagen som han kommer och har därför en del frågor angående det.
Finns det nåt sett att få mensen att komma lite tidigare? Och ifall jag väljer att ta Primolut, hur påverkat det Natural Cycles som jag följer? Förstår givetvis att det aldrig är 100%, men undrar ändå ifall risken för graviditet är liten då jag ändå borde ha mens (under användning av Primolut alltså). Har starka humörsvängningar och mår piss under min mens och därav skulle jag gärna få mensen att komma någon dag tidigare eller använda Primolut.
Frågorna är alltså ifall det finns ett att att starta mensen tidigare och hur stor risken för graviditet är få man äter Primolut och använder Natural Cycles som preventivmedel annars?
Tack!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2020
Hej,
Nej, det finns nog inget sätt att starta mensen tidigare. Jag förstår att det är olägligt att den kommer precis då han är på besök, men då skulle jag föreslå primolut precis som du redan tänkt på.
Men i detta skede skall jag påminna dig om att varken Primolut eller Natural Cycles är preventivmedel. Det Primolut gör är att försöka hålla kvar slemhinnan och förhindra de hormonella förändringarna som gör att slemhinnan stöts bort. Mediciner med liknande egenskaper som Primolut används vid fertilitetsbehandlingar för att ägget lättare skall fästa i livmodern - så Primolut fungerar inte som ett graviditetsskydd. Och Natural Cycles gör absolut ingenting för att skydda dig. Problemet med att lita på en app på telefonen är att den inte vet när du har ägglossning. Det är möjligt att din ägglossning sker betydligt senare än den brukar göra, eller att du en månad har ägglossning flera gånger - och det kan inte din app ta hänsyn till även om du skulle mäta din kroppstemperatur varje morgon.
Så dina alternativ är att skaffa p-piller, använda kondom eller köpa ett pessar (även om inte heller pessar är ett preventivmedel som rekommenderas i Finland, men det är sannolikt säkrare än Natural Cycles). Pessar kan du beställa t.ex. här.
Beklagar att inte kunna ge dig ett positivare svar än så, men om du verkligen inte vill bli gravid nu så skall du använda ett preventivmedel som är pålitligare än en app på telefonen.
Kram
Tessi