Rädd att åka till läkaren
02.04.2020
Hej!
Detta känns lite pinsamt att fråga. Själva ämnet är också varför jag inte åkt till läkaren, just eftersom det känns pinsamt! Jag vet det borde inte vara något att skämmas över men tyvärr gör jag det. Saken är att Jag misstänker att jag har hemorrojder, men jag vågar inte åka till läkaren! Jag har misstänkt det i 6 månader. Nu tänker jag att jag borde boka tid eftersom jag ska vara utomlands i sommar och i höst, så jag kommer inte vara i Finland. Ifall jag skulle få problem av det.
Nu är jag dock osäker om jag ska boka tid, med tanke på Corona? Vad tror ni? Jag är inte förkyld eller något. Pinsamt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2020
Hej.
Precis som du skriver så är det inte pinsamt alls egentligen - även om jag förstår att det känns så. Läkare talar om hemorrojder alla dagar så hen kommer inte att tycka att det är konstigt alls.
Ring till hvc och boka en läkartid. De har lite specialarrangemang där nu i dessa tider så det kan vara lite svårare att få en tid, och det är lite annorlunda med vilken dörr man skall gå in igenom o.s.v., men just därför är det bra om du ringer.
Oroa dig inte, hemorrojder är jättevanligt, det är bara det att det inte talas om det. Läkaren kommer att vara helt lugn och saklig. Men det är möjligt att du behöver en receptbelagd kräm för att hemorrojden skall minska.
Kram
Tessi