Sluta med ppiller
11.01.2021
Hej! Jag skulle vilja sluta med mina Yaz ppiller, behöver jag gå till någon läkare eller något eller är det bara att sluta äta dom när kartan är slut?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.01.2021
Hej,
Om du vill sluta med dina p-piller så behöver du inte någons tillåtelse till det utan det är bara att sluta. Lättast är det om du äter kartan till slut och sedan slutar.
Men det du behöver fundera på är hur du i fortsättningen skall skydda dig mot graviditet. Om det känns okej att använda kondom så är det bara att sluta med p-pillren, men om du hellre skulle byta till någon annan metod (ringar, spiral o.s.v.) så rekommenderar jag att du ringer och bokar en tid till preventivrådgivningen. Då är det bättre att du först skaffar den nya preventivmetoden och sedan byter - men så att ingen paus uppstår. Man skall så långt som möjligt undvika att ta pauser i hormonella preventivmedel (annat än de rekommenderade pauserna på max sju dagar alltså), eftersom en paus på någon månad innebär en stor påfrestning för kroppen och risken för t.ex. blodproppar ökar.
Så fundera över vad du skall använda istället. Vill du använda kondom så är det bara att sluta med pillren men om du vill ha ett annat hormonellt preventivmedel så kontaktar du flrst preventivrådgivningen.
Kram
Tessi