Sömnig
08.06.2020
Varför är jag alltid så trött? Jag lixom kan somna så fort jag sätter mig på en stol. Jag tränar och äter regelbundet och sover 9h ungefär varje natt och det spelar ingen roll jag är lika slut då som jag är om jag bara är inne och inte äter regelbundet och sover dåligt. Jag har varit hos en läkare och jag har bra blodvärde så det är inte det, varför är jag alltid så trött och slut? Det är ganska jobbigt
Malin Kni1p

Psykiatrisk sjukskötare Malin svarar
12.06.2020
Hej och tack för din fråga!
Att man känner sig trött trots att man sovit en normallång natt kan ha många olika orsaker. T.ex. sköldkörtelsjukdomar ( oftast underfunktion av sköldkörteln, vilket innebär att det utsöndras för lite Thyroxin) kan förorsaka trötthet trots att man sover normallånga nätter.
Förhöjda blodsockervärden förorsakar också trötthet.
Vid utmattningssyndrom och vid depression är det också väldigt vanligt att man aldrig känner sig utvilad.
En annan orsak kan vara sömnapne`, d.v.s. att man har andningsupppehåll i sömnen. Det är dock inte så vanligt bland unga människor, men om man har mycket övervikt kan det drabba även unga.
En annan sjukdom som gör att man är fruktansvärt trött och kan somna när som helst är narkolepsi, där just ett av de vanligaste symptomen är att man faller i sömn flera gånger under dagen.
Om man använder drycker med koffein i på eftermiddagen och kvällen kan detta göra sömnen ytligare hos många personer. Det handlar om energidrycker, coladrycker, kaffe men även många tesorter. Koffeinet har en halveringstid på 6-8 timmar, alltså den tid det tar innan halva mängden av koffeinet har lämnat kroppen. Det tar alltså väldigt lång tid innan kroppen gör sig av med koffeinet.
Det blåa ljuset vi får i oss från olika skärmar och smarttelefoner lurar kroppen att tro att det är starkt dagsljus. På kvällen gör detta att vårt kroppsegna sömnhormon Melatonin inte börjar öka i blodet som det ska och då blir sömnen också ofta ytligare.
Folkhälsan har en egen sömnverkstad så om du är intresserad att lära dig mer om sömnen kan du få bra information från deras hemsida.
Om dina problem fortsätter skulle jag rekommendera att du söker läkarhjälp igen bl.a. för att utesluta att du inte har någon kroppslig sjukdom som förorsakar sömnproblemen. Det finns också privata sömnkliniker dit man kan be att få remiss från HVC om de inte kan hjälpa eller så kan du söka sig till privat.
Hoppas att du får hjälp med dina problem!
Hälsningar Malin