Styrketräning
14.06.2020
Är det ok att träna om man har lite snuva o näsan bara rinner o jag nyser? Det är ingen influensa men är det tillåtet att göra så? Träna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej,
Du är nog själv den bästa på att avgöra om du kan träna trots att du inte är helt 100%. Om du känner dig trött eller hängig så skall du givetvis inte anstränga din kropp genom styrketräning eftersom det orsakar mer skada än nytta - och då lönar det sig absolut att vara ärlig mot sig själv och vila - trots att du säkert hellre skulle träna.
Ibland kan snuvan och nysningarna bero på t.ex. allergi - och då är man inte nödvändigtvis i sämre allmäntillstånd- MEN det är också väldigt individuellt.
Jag tycker helt enkelt att du skall känna efter själv. Om du är så snuvig att du t.ex. skulle stanna hemma från jobbet/skolan/festen så skall du inte heller gå och träna. Men om du skulle klara av alla dessa saker så kan du kanske träna trots snuvan. Känn efter hela tiden och var uppmärksam på hur du orkar. Jag rekommenderar att du inte försöker slå några rekord under dessa dagar utan tar det lite lugnare tills snuvan är över.
Kram
Tessi