tidiga graviditetstecken?
20.09.2018
Hej!
Är det sant att man inte kan ha graviditetssymptom innan utebliven mens? Som typ redan några dagar efter befruktning?
Hur mycket stiger tempen vid en graviditet? Eller lämnar den på samma nivå som den är vid ägglossning? "Babysjuk"

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Det är nog inga påtagliga graviditetssymtom man känner av dagarna efter befruktningen. Själva symtomen dyker upp först då det befruktade ägget fastnar i livmoderväggen och det börjar produceras graviditetshormoner. Visst kan man ha symtom redan innan mensen har uteblivit, men det måste ändå gå ett tag sedan befruktningen, och de symtomen är ofta så vaga att det är svårt att veta om de beror på en graviditet eller att mensen är på väg. (t.ex. att brösten är väldigt ömma).
Tempen är nog på samma nivå som i normala fall under en graviditet. Dagarna vid ägglossning kan den vara lite högre, men sedan sjunker den igen oavsett om man är gravid eller inte. Man går inte omkring med konstant förhöjd kroppstemp trots att man är gravid.
Kram
Tessi