Tillsammans med en småkusin
24.09.2019
Hej.
För några veckor sedan var jag på en fest och träffade en kille som ja attraherades av jätte mycket. Han följde med mej hem och vi had sex. Vi började träffas och fattade tycke för varandra båda 2. Efter det började han fundra vem jag är släkt med och vi kom fram till att vi är småkusiner.. Jag har alltså haft sex med min småkusin. Tycker värkligen om honom och vet inte vad jag ska göra. Vi är båda i 20års åldern och har aldrig träffat varandra förut så det känns ju värkligen inte som att vi är släkt. Jag har även kusiner som är gifta och har barn med sina småkusiner och det känns inte konstigt, men nu när det är jag själv så vet jag inte vad jag tycker. Det är väl också okej att vara tillsammans med sin småkusin enligt lag? Vet heller inte om jag vågar föreslå för honom att vi kan vara tillsammans ändå för han har inte sakt att han inte tycker det är okej men är ändå rädd att han ska tycka att jag är konstig. Rörig fråga men mitt huvud är lika rörigt just nu. Vad gör jag nu liksom, ska jag bara glömma honom och leva vidare? Viola

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2019
Hej.
Jag tycker att den bästa lösningen skulle vara att ni talade om saken. I detta skede vet du ju antagligen om ni har planerat att träffas flera gånger eller inte. Om det är så att han föreslår att ni skall ses igen så verkar det ju inte bekymra honom, men jag tycker ändå att det skulle vara bra att ta upp saken. Helt enkelt fråga honom hur han tänker om det att ni är småkusiner, och om han upplever att det påverkar utsikterna för en relation mellan er.
Det är inte olagligt att vara tillsammans med, ligga med eller bilda familj med sin småkusin, men beroende på vem man frågar så kan nog människor ha väldigt olika uppfattning om huruvida det är okej eller inte. Då menar jag inte att ni skall fatta ert beslut på basen av vad andra tycker, utan bara det att det kan vara bra om NI har diskuterat igenom det så att ni två har en enad front om ni bestämmer er för att fortsätta.
Man kan argumentera åt många olika håll i detta, dels är ni unga och hela världen är full av personer ni kunde bli tillsammans med som ni inte är släkt med, men å andra sidan så gör ni rent lagligt ingenting fel och det kunde kanske ses som ett större "brott" att förneka det ni känner för varandra? Jag tror att alla har rätt att skapa sitt eget öde och fatta sina egna beslut så länge det inte är på bekostnad av någon annan. Bara ni själva vet att ni tänkt igenom saken så att ni står bakom ert beslut så är det lättare att leva med de konsekvenser som kanske kommer - vare sig de är positiva eller negativa.
Kram
Tessi