Triangeldrama
29.09.2018
Hej! Jag går på en internatskola just nu och jag har sån ångest över vissa grejer. Jag har haft en crush på en tjej sen typ första dagen här och för typ två veckor sedan hånglade vi på en utekväll. Meen problemet är att några dagar efter låg jag med en annan tjej på internatet... det var för mig tänkt som en kul grej med för henne var det mer känslor inblandat. Vi har haft några övernattningar hos varandra nu och folk på skolan har börjat förstå att det är något mellan oss... men jag vill inte ta det längre då jag bara vill va med den första tjejen!! Jag vet inte hur jag säger detta till henne på ett snällt sätt (att jag bara vill va vänner). Problemet är också att dom båda känner varandra och går i samma klass... sen igår så hade vi fest här och jag var typ på båda två.. kännde mig som en jävla doushe och nu känns det som att det första tjejen inte vill va med mig längre bara för det, eller inte alls!! Mår skit över det här.. vill typ hoppa av den här utbildning pga detta.. ZZ

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.10.2018
Hej ZZ!
Hur ser det ut nu? Har situationen ändrats? Jag gissar att den hunnit göra det, för ofta när det kommer till kärlekslivet så kan allt förändras och utvecklas väldigt hastigt - ibland räcker det ju bara med ett enda ord eller en enda kyss eller blick. Men jag försöker mig nu på ett svar på basen av det du skrev, så skriv in igen om läget ser heeelt annorlunda ut. Och egentligen ska vi väl hoppas att du inte längre behöver vårt svar, utan att allt är lugnt och du är med den person du vill vara. Håller tummarna för det.
Observera dock att din fråga hör till den sortens frågor där alla kan ha lite olika åsikt, baserat på lite olika moral, egna erfarenheter och värderingar, så mitt svar kommer bara att vara ett svar från en medmänniska.
Men även om det inte skulle vara bra ännu, och även om det känns så hemskt att du helst bara skulle vilja lägga benen på ryggen och fly (dvs hoppa av utbildningen), så lovar och svär jag att det här kommer att gå om. Det är INTE värt att göra några stora förändringar i ditt liv för, eftersom det här bara typ en halv sida i boken om ditt liv, i brist på bättre liknelse. Du kommer att råka ut för många situationer som känns på samma sätt, det gör vi alla, men du kan inte fly från dem alla. Däremot kan du "man up" och erkänna att okej, nu känner jag mig som en douche, eftersom jag faktiskt betett mig som en douche. Det var inte schysst gjort mot någon av tjejerna och därför har de all rätt att vara arga på mig. För se, vi gör alla dumheter, ja rent av idiotiska saker, någon gång. Kan man inte erkänna det, så kommer man att förstöra många relationer framöver. Men sedan måste man ha lite självmedlidande och förlåta sig själv också. Ingen är perfekt, alla gör misstag - men det mogna och smarta här är att kunna erkänna det, be om ursäkt, och framförallt lära sig av läxan och inte göra om samma misstag fler gånger. För DET är ju verkligen idiotiskt.
Så inför de här tjejerna: stå för vad du gjorde. Nu menar jag inte att du ska försvara ditt handlande, förklara bort det eller på annat vis försöka ursäkta det. Med att stå för det menar jag att erkänna att du gjort fel. Och fel är det främst för att både du och tjejerna tycker att det var fel - min åsikt om rätt och fel här är inte viktig, inte heller dina kompisars eller andra random personers. Du skulle inte känna dig som en douche om du inte också tyckte att du gjort fel. Varför du gjorde fel spelar egentligen inte heller så stor roll, för det är nog ingen ursäkt någon vill höra heller, att du var lite kåt och tog en chans till lite kul när du fick den, trots att du har känslor för en annan. Så vill du försöka rädda situationen, så be om ursäkt. Nu menar jag ändå inte att du ska stega fram till tjejen du egentligen ville ha och säga ursäkta att jag for med någon annan fastän jag egentligen har känslor för dig. Men visa åtminstone för tjejen du gillar ATT du gillar henne. Observera att du inte ska visa att du vill ha henne, sexuellt alltså, det ÄR skillnad! Alla kan förändras, lära sig av livsläxor och bli bättre, så det kanske du också behöver påminna henne om. Men ha tålamod om du verkligen vill ha henne, för hon har troligen tappat förtroendet för dig när du for med någon annan. Förtroende tar ett ofta ett bra tag att bygga, en sekund att rasera och en halv evighet att bygga upp på nytt. Men det går nog, bara du anstränger dig.
Och så behöver du nog lägga korten på bordet för den här andra tjejen och berätta vad du - inte - vill att er relation ska bli. Klart att hon kommer att bli ledsen om hon hunnit få känslor för dig, men var en man och ta ansvar för dina relationer, alltså. Att inte kommunicera är en vanlig relationsfälla, och just att man har olika förväntningar på varandra och olika definitioner av vad det egentligen är man har tillsammans är en vanlig konsekvens av att inte vara tillräckligt tydlig och berätta vad det är man vill och känner. Nä, såklart är det betydligt lättare sagt än gjort att liksom där mitt i hånglet säga typ "jag vill sedan inte ha något seriöst med dig, jag ser bara det här som lite kul strul", men ändå är det det man på något vis borde göra. För hur mycket one night stands, KK:n och annat mer eller mindre tillfälligt eller mer eller mindre seriöst som sker i dagens människors sexliv, så finns det liksom ändå en grundläggande önskan om att hitta kärlek och bli ett par. Det är ändå utgångspunkten för många, så därför tolkas lätt flirt och att vara med någon just precis som början på ett seriöst förhållande. Om man antar att man är på väg in i ett förhållande, så är det lätt att så att säga släppa loss förälskelsekänslorna och låta dem frodas. Klart att man då blir besviken om det visar sig att den man börjat gilla bara lekte med en.
Men allt det här går nog att reda ut, åtminstone så att du kan se dig själv i spegeln. Du kanske missade din chans med den här tjejen du gillar, och då är det så. Du kanske också får jobba lite på att reparera ditt rykte i skolan - såvida du nu inte vill vara en douche eller såvida dina kompisar nu inte tycker att det är helt okej att vara en douche. Men en ny gång så kanske du funderar mer på vad du vill ha i långa loppet och inte bara för stunden, och funderar mer på hur dina handlingar uppfattas av andra. Och slutligen så påminner jag dig igen om att du bara är en människa, dessutom en rätt ung människa, som inte hunnit bli världsmästare i kärleksrelationer än, eller hur?
kram, Liselott