Vårtor
09.06.2020
Hej jag funderade om vårtor på fötter kan smitta till händer. Om jag alltså har vårtor på fötterna kan jag då få vårtor på händerna om jag rör dem? Och samma sak tvärtom (från händer till fötter) Vårta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
Själva vårtorna orsakas av ett virus, som du alltså redan är bärare av. Därför kan du på händer eller fötter ha flera vårtor - men i sig handlar det inte om att det är en vårta som har smittat en annan del av huden utan om att du redan har viruset i kroppen. (undantaget torde vara munherpes, där blåsorna t.ex. genom slemhinnekontakt kan smitta från mun till underliv. Men det är ju en helt annan form av virus.)
Men för att undvika att smitta andra personer så skall du t.ex. undvika att låna andras skor. Olika medel som kan påskynda att vårtorna försvinner kan du köpa på apoteket, men det finns oftast ingenting som "botar" vårtorna eftersom de som sagt är ett virus - som försvinner av sig själv då kroppen kan hantera det. Om du har vårtor på fötterna så skall du ändå tvätta händerna efter att du petat på dem för att undvika risken att föra viruset vidare.
Kram
Tessi