Vem betalar. Notan
19.08.2018
Hej,jag är en tjej på 35 år som har blivit förbryllad över en situation. Jag bor i Spanien sen 3 år tillbaka och är tacksam att detta svenska forumet finns för rådgivning. En engelsk vän (45 år) sen ett år tillbaka kom ner en vecka på semester med hans vänner. Jag kommer precis från ett brutet förhållande och bor själv med dålig ekonomi. Engelsmannen och hans vänner skulle ut och äta den veckan och han sa att inte oroa mig för han skulle bjuda. Jag åt med dem denna veckan för en summa av 650 kr och han betalade. Han stötte på mig hela veckan och jag sa att jag bara vill vara hans vän då jag nyligen brutit upp ett annat samboförhållande. De sista 2 dagarna var han rejält sur och sista dagen sa han att jag är skyldig honom 500 kr och att jag måste betala honom det. Hur tycker ni jag ska göra nu? Jag har jättedålig ekonomi. Vill ju inte blåsa honom men han sa ju först att han bjöd men verkade ångra sig då han insåg att jag inte ville mer än vara vänner. Jag vill föregå med gott exempel för han har fantastiska vänner som jag också vill behålla men just nu är jag tveksam om just denne mannen är min vän. Hur ska jag tänka tycka göra och agera för att det ska bli så rättvist som möjligt. Jag hade aldrig ätit med dem om jag vetat att jag skulle betala för jag har inte råd. Sandra

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.08.2018
Hej Sandra!
Först måste jag klargöra ett par saker. För det första är det här inget svenskt forum, utan en finländsk ungdomsinformations- och rådgivningstjänst. Den fungerar på både finska och svenska, eftersom vi i Finland har ca 300.000 finlandssvenskar med svenska som modersmål, och speciellt här i Österbotten bor många av dessa. För det andra så är den här portalen riktad till 13-25-åriga österbottnigar, så tyvärr faller du lite utanför vår målgrupp.
Vad gäller din fråga, så kan jag bara ge dig min egen åsikt. Det kan ju hända att spansk lagstiftning skulle ha något att säga om lagligheten i att begära tillbaka en gåva, vilket det väl i princip är frågan om här - men jag är inte insatt i spansk juridik. Så, som sagt, jag kan bara säga vad just jag tycker. Och min personliga åsikt är att vara ärlig och sätta ord även på de outtalade, underförstådda, antydda sakerna. Om du på riktigt trodde att han bara ville vara vänlig när han bjöd, och om du trodde att det inte bara var ett "lån", så säg det. Har han haft baktankar, så har han ändå inte uttryckt dem, så då kan ni bara gå enligt vad som sagts högt, alltså vad som överenskommits. Då har han ingen rätt att kräva tillbaka pengar av dig.
Kram, Liselott