viktigt
28.09.2019
finns en tjej jag gillar jättemycket som just nur min vän(hon är med i kompisgänget) och jag tänker att jag ska fråga ut henne snart, MEN jag är jättestressad för att det finns en liten chans att hon är lesbisk, hon har varit på pride parad med några vänner och så har hon sagt att hon är lesbian(lät väldigt skämtigt dock). så ja tänker hela tiden att det är som 1/10000 chans att nån är lesbisk så hon kan ju inte vara det. men jag är så orolig över att det faktiskt finns en chans. och om jag frågar ut henne och hon är lesbiskoch därför säger nej, så är vår vänskap förstörd för alltid. svara snabbt snälla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2019
Hej,
Jag kan givetvis inte svara på huruvida hon är lesbisk eller inte. Rent statistiskt så är det nog betydligt vanligare än 1/10000 att en tjej betraktar sig själv som homosexuell, och ja - det kanske skulle vara slöseri med tid att stöta på någon som du vet att inte alls attraheras av det kön du representerar - men i nuläget VET du ju inte om det är killar eller tjejer hon är intresserad av. Det finns massor av människor som går på prideparader trots att de själva är heterosexuella, så i sig är det ingenting du behöver skrämmas av.
Jag tycker att du skall fråga ut henne om det är det du vill göra, vad hon sen svarar är upp till henne - men även om det skulle visa sig att hon tycker om andra flickor så är det inte fel av dig att visa henne att du är intresserad. Skulle det vara så att hon är lesbisk så får hon ju helt enkelt tacka nej - på samma sätt som om hon skulle vara intresserad av någon annan kille än dig. Det är aldrig ett svaghetstecken att visa sina känslor för någon, så huruvida det i så fall blir stelt efteråt är ganska mycket upp till dig själv.
Utgå helt enkelt ifrån att det är en tjej som du tycker om, och fråga ut henne - sen får man se hur det utvecklas.
Lycka till!
Kram
Tessi