Want him
28.04.2016
Hej!
Via min bästis så har jag träffat på en kille som jag är intresserad av. Vi ha bara prata sådär snabbt med varandra ute på krog, eftersom min bästis berätta för han vem jag va, så vi hälsade och snacka lite, dansa lite (men med många andra då). Min bästis är inte nära med den här killen utan hon hade bara varit på samma förfest som honom. Men grejen är den att jag kände under denna snabba träffa att han var så nice! Sen var det någon helg efter den där första händelsen så såg vi varandra utanför krogen när den hade stängt och vi fick liksom ögonkontakt och vi båda var sådär nära på att gå och prata med varandra eftersom vi kände igen varandra från att vi pratat/dansat lite, men annat kom emellan och folk börjar ju röra sig hemåt. Men nu denna helg så kommer vi vara på samma ställe, inte helt säker med förfest men troligen kommer vi båda hänga på samma krog. Hur ska jag göra nu då? Inte så att jag kan gå fram och prata om vad som helst eftersom vi inte känner varandra, faktum är att vi har ju bara hälsat och pratat lite smått och dansat med samma gäng. Enklast vore om jag råkar va me min vän när jag ser men det är inte så säkert heller. Hur raggar jag bäst nu då? Hur får jag kontakten alla tips

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2016
Hej!
Cräpp att vi inte hann svara före helgen! (vi har varit underbemannade här innan vikarien Alexandra kom + den vanliga 110 km/h-takten på det här stället)
Vad hände? Sågs ni? Pratade ni? Dansade ni? Rörde ni i varandra? Skrattade i samförstånd?...
Nå, vi kan bara svara utgående från det du skrev nu, eftersom vi ju inte har någon kärleksråds-dejourering. Men vet du, när jag läste din fråga igen nu, så började jag tänka att kanske, kanske skulle vi tänka lite utanför lådan med dig nu? Se, vanligtvis följer kontaktsökande ungefär samma mönster. Till exempel används ungefär samma fraser oftast i början, som "oj vad varmt det var här... Vad gjorde ni på vappen... har du sett min kompis..." och annat klassiskt. Visst, de funkar, annars skulle de inte ha blivit klassiker. Men tänk om du hade gjort något oväntat istället. Påstått att dina kompisar slått vad om att du innerst inne är en mes och sagt att du ska bevisa motsatsen genom att gå fram och kyssa random kille. Och att du då fick syn på honom och tänkte att han ju verkade snäll senast ni såg och kanske skulle vara förstående nog för detta experiment. Okej, inte världens mest avancerade, men det kanske inte behöver vara det heller? Kanske det egentligen är helt okej att han nog rätt starkt misstänker att du har baktankar med det hela? För han VET ju inte, men kan välja att reagera som på en öppen flirt.
Sedan behöver man inte känna varandra för att söka kontakt. Vi hakar lätt upp oss på hur man borde bete sig, och använder till och me de här beteendereglerna som sköldar mot risken att bli avvisad och sårade. Skulle han ha varit en random tjejkompis skulle du kanske inte ha tänkt två sekunder, utan stegat fram till henne och börjat tala, eftersom hon verkade så najs förra gången. Men med lite pirr med i bilden, så blir man alltså ofta värsta fegisen som vill spela det safe. Gör inte det. Det finns faktiskt inget som säger att du inte bara kan gå fram till honom och prata - och kan man inte säga att ni känner varandra lite nu när ni ändå pratat och dansat lite. Klart du kan säga hej!
Och sedan fortsätter du bara prata! Knepet är att inte låta det bli tyst. Säg hellre något störtfånigt än att förbli tyst! "Har du ätit någon bollglass ännu?" Och fortsätt igen med följdfrågor och småskämt. "Favoritsmak?" "Varför?" "Har du någonsin sett att någons glass skulle ha blivit påskiten av en mås?" Jo, vid det här laget hajjar han säkert till och undrar om han hörde rätt. Och det är där du vill ha honom, för nu lyssnar han på dig! Funderar vad sjutton du är för en filur, blir nyfiken. Nu sticker du ut ur mängden av söta, snygga, sexiga och charmiga brudar. Du fick honom att skratta och sätta sig upp i stolen. Det är ditåt du ska, oavsett om det sker med mås-anspelningar eller vadsomhelst annat. För hur kan man INTE fortsätta tala med en tjej som väcker den känslan?
Så, pröva det här om du ännu behöver kontaktsätt. Återkom om något avgörande har hänt eller om du mot förmodan ännu stampar på stället med honom. Vi kan bara hoppas att det här svaret redan var totalt onödigt, för att du läser detta med fötterna i hans famn och han småler förälskat mot dig. Men om inte: återkom! :) Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott