förvirrad
07.07.2020
För cirka en vecka sedan, började jag se att en jobbar kompis (kille, 19 år) alltid kollade på mig när jag var i hans synfält. Jag är inte säker varför jag inte märkte det tidigare, orsaken till det är att jag jobbat där i några veckor men lade märke till att han höll på med det bara en vecka sedan. Men nu när jag märkt det kan jag inte sluta märka hur mycket han kollar på mig.
Det här skulle normalt inte vara ett problem för mig, men nu är det så att jag har en pojkvän som jag varit ihop med i nästan 2 år. Jag och jobbarkompisen har inte pratat en enda gång, orsaken till det är vi jobbar på olika saker men sakerna vi jobbar på är bredvid varandra. Jag visste inte ens vad han hette tills jag började stalka andra och hittade honom, och då såg jag att han har en flickvän som han varit ihop med i 3 år.
Så vad jag försöker få fram här är att jag är väldigt förvirrad över denna situation. Från att inte få ögonkontakt med varandra till att vi varje dag får ögonkontakt minst 20 gånger. Varje gång vi går förbi varandra får vi ögonkontakt, varje gång jag bara kollar runt så ser jag att han kollar på mig, och då får vi oftast ögonkontakt på långt håll. Ibland så gömmer han sig bakom något så att jag inte ska se lika tydligt, och ifall jag står en bit bakom honom och gör något annat så brukar han svänga om och kolla på mig och sedan svänga om tillbaka. En dag såg han att jag fick bort och så följde han efter mig till ett annat rum och började göra något där, fastän han höll på med något annat före.
Jag har försökt att inte kolla honom i ögonen, eller vara i närheten, men det blir svårt när han försöker vara nära där jag är och kollar på mig väldigt mycket. Han har inte kommit fram och pratat med mig.
Varför tror ni att han kollar på mig så mycket? vad borde jag göra? förvirrad tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.07.2020
Hej!
Det är svårt att säga precis varför han kollar på dig och vad han egentligen tänker och känner – det är endast han som kan ge dig dom svaren. Men eftersom ni får ögonkontakt och har ser på dig ofta, så vill han ju nog ha någon form av kontakt med dig. Vill han vara vänner eller söker han mera, det är en bra fråga.
Vad känner du för honom? Är du intresserad av honom? Hur får han dig att känna? Obekväm? Irriterad? Ifall det här stör dig, att du helt enkelt inte vill att han kollar på dig så som han gör så tycker jag att du ska säga det till honom. Om inte annat kan du prata med din chef eller någon annan på din arbetsplats.
Ta hand om dig!
Kram, Ida