Fundersam
29.07.2019
Hej! Jag måste passa på att fråga upp dessa sexrelaterade saker som jag inte fått svar på genom erfarenhet (ännu). Först av allt så kommer jag börja använda p-piller vid nästa mens. Jag har nyligen blivit i ett förhållande och hittills har vi alltså använt kondom. Nu då jag kommer använda p-piller kommer vi kunna skippa kondomen (vi båda har ju bara en partner och så har det varit länge innan vi blev tillsammans också). Men det betyder ju att han kommer i mig istället för i kondomen och det är detta jag funderar på. Kommer sperman lämna i mig eller rinner det ut direkt eller vad är det som händer? Om det lämnar nånstans i kroppen så vad är det som händer där? Och ifall det rinner ut kommer det antagligen på lakanen och då lär man vara tvungen att byta efter varje ligg (dagligen då vi är tillsammans...), så är det faktiskt mer "renligt" att använda kondom eller har jag förstått något fel? Och hur gör alla andra egentligen, byter folk lakan efter varje samlag fastän det inte kommit sperma i sängen?
Sen undrar jag också det här med blow-jobs. Har aldrig utfört ett och eftersom han inte frågar efter det så vet jag inte om han vill ha, men jag antar att det är jag som ska förstå att föreslå det? Anyway, ska jag typ.. runka (?) av honom innan jag använder munnen, så att han har stånd då jag börjar? Kan ju inte vara så najs att ha en slapp i munnen, haha. Och jag antar att han säger till då han kommer, och just nu känns tanken att svälja extremt äckligt, så är det en dålig sak om jag då drar fram papper så han får komma på det istället? Eller sväljer alla andra?
Till sist vill jag bara höra med er vad ni tänker kring p-pillren. Jag börjar inte med dem för att vi tycker det är jobbigt med kondom, utan för att min hy är helt kaos i vissa perioder, ofta runt mens. Har hört att p-piller kan hjälpa, dom jag hämtat ut heter Yaz. Vad tror ni? Och är det sant att brösten växer då man använder p-piller?
Tack på förhand! :)
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
06.08.2019
Hej,
När du äter p-piller så kommer spermierna inte att kunna befrukta något ägg då du inte har någon ägglossningen. Även sekretet i livmodertappen blir väldigt segt och svårgenomträngligt av p-pillren vilket betyder att spermierna har väldigt svårt att överhuvudtaget komma in i livmodern. Detta betyder att spermierna småningom dör inne i slidan, men de kan också leva upp till 5 dygn. Största delen kan rinna ut i trosan eller på lakanet efter samlaget. Om man vill undvika att det kommer på lakanet kan man ju ha en handduk under rumpan eller ett papper nära till hands som man kan lägga för slidöppningen efter att penisen dragits ut. Om man upplever att det är obehaglig kan man också duscha efter sex ifall det känns bättre. Går du på toaletten precis efter rinner det mesta ut i toaletten. Kom ihåg, inga sätt är fel!
Man gör som man vill med lakansbyte efter samlag och med kondomanvändningen trots p-piller. Det finns många som använder kondom trots att de redan använder p-piller, pga många olika orsaker, men vissa kan använda det just för att slippa känna sig kletig efteråt, som jag sa, inga sätt är fel!
Det bästa sättet att ta reda på ifall din pojkvän vill ha en avsugning eller inte är att fråga honom. Han kanske inte vill, då behöver du acceptera det. Om han tycker det låter som en bra idé och du känner att det känns bra, då är det bara att sätta igång!
Du behöver inte runka av honom innan avsugningen, det gör man liksom under avsugningen, man runkar av samtidigt som man har penisen i munnen, om du förstår hur jag menar. Ståndet får han av att vara upphetsad, alltså innan nu börjar med blow-joben. Så smek gärna varann innan och var nära varann, på så sätt kan upphetsningen och lusten väckas.
Innan ni kör igång är det bra om ni kommer överens hur ni gör med utlösningen, alltså att han isåfall säger till innan han kommer så han hinner ta ut penisen innan. Då kan ni välja att han kommer i ett papper, i en handduk eller på golvet om ni råkar stå i duschen. Du kan också välja att svälja det såklart, men som sagt, mycket trevligare för er båda om ni kommer överens innan hur ni gör.
P-piller är ett väldigt bra val, just för att få en bättre hy, få mindre blödning eller mindre mensvärk eller för att skydda sig för oönskade graviditeter. Yaz är ett av de p-piller som kan vara bra för hyn. Brösten kan bli svullnare av p-pillren, ja. Vissa kan känna att brösten blir onda i början av användningen, men det brukar snabbt gå om.
Lycka till!
Kram
Malin Wiik-Norrman