Gillar elä int?
11.12.2020
Hej, ja har en fråga som troligtvis e svår ti svar på men sku vila ändå vet lite va ni tycker så:
De finns en flicko i min skola som ja känt ganska läng kanske sen ja va typ 8/9 år och förra åre så börja ja känn att ja kanske gillar henne men ja tänkt att ja bara vila va vän me henne elä att ja kanske bara tyckt att hon va snygg. Fö annars e ja straight så ja ha som int tänkt att ja faktiskt gillar henne. Men orsaken vafö ja tänkt att ja sku gilla henne va ju då för att ja tyckt att hon va snygg och ja vila va me henne, prata me henne men de kändes som om ja int våga fö hitta int på nå att prata om me henne och sen så va de ett tag som ja int tänkt att ja gilla henne nåmer fö vi va int så myki me henne men nu ha vi börja va de igen och då ha de komi tibaka de ja känd förra åre. Men vet som sagt int om ja påriktigt gillar henne. Ja vill som va me henne på rasterna och ja gillar att prata me henne och ja sku gärna bli riktigt bra kompis me henne men javet som sagt int om de e bara att ja jättegärna vill bli vän elä om de faktsikt finns nått mer? De e som då ja sitter nära henne så blir ja nervös och då ja sir att hon skickar så hugger de i magen meen de känns ändå int som då ja gillat nån pojke, känslorna e int riktigt lika starka. Så tror ni ja gillar henne elä int?

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.12.2020
Tjena! :)
Tack för din fråga! Som du själv säger så är den lite knepig att svara på eftersom jag ju inte kan känna vad det är du känner, men jag ska spekulera lite fram och tillbaka om ämnet här, så förhoppningsvis kan du ta ut något av det :)
Sexualiteten kan vara rätt flytande, även om man oftast känner sig attraherad av det andra könet så kan det plötsligt dyka upp någon av samma kön som man är attraherad av, och som får en att kanske ifrågasätta sin sexualitet. Men här tänker jag att man inte behöver ifrågasätta så mycket vad man är, utan go with the flow och försöka lyssna till vad man faktiskt känner istället.
Attraktion till en annan människa kan vara på så många olika sätt. Oftast tänker man kanske på sexuell attraktion, eller romantisk attraktion, men så kan man också känna attraktion till en annan människa helt enkelt för att de är häftiga människor som man gillar på ett mera vänskapligt sätt. I huvudsak är det att man känner sig dragen till nån.
I mina öron låter det nog som att du kan vara lite förtjust i henne på riktigt, eftersom du blir nervös när du är runt henne, du vill gärna vara runt henne mycket, och det känns i din mage. Sen behöver det ju inte nödvändigtvis vara att de här känslorna utvecklas till nåt djupare, men jag tycker att du ska försöka njuta av spänningen medan den finns där. Jag tycker också att du ska försöka lära känna henne bättre. Ibland när vi lär känna någon bättre så går antingen de förtjusta känslorna om till vänskap, eller så blir man kär, eller så märker man helt enkelt att personen kanske inte var så najs som man trodde. Men det kan man bara veta om man låter sig undersöka saken och vara öppen för alla möjligheter :)
Kanske du kunde fråga om hon vill hitta på nåt med dig så ni kan umgås bara ni två? Så får du se hur det känns att göra det, och ta det vartefter :)
Lycka till!
Kram, Kix