Hjälp...
13.10.2020
Hej.
Jag gillar en pojke jätte mycket har gjort det ganska länge. Först när jag var yngre så tyckte jag bara lite om honom men åren har gått och jag har börjat gilla honom mer och mer. Först var det kul att gilla någon men nu är det mest bara ett helvete...vet att jag aldrig kommer att få vara med honom för att jag skickade åt honom att jag gillade honom men han svarade inte (det var på whatsapp så man såg att han hade sitt det) tänker konstant på honom och kan inte sova på nätterna och är aldrig hungrig. Är konstant ledsen för att jag inte kommer få vara med honom. Huur ska jag göra för att släppa honom?? Jag vill gå vidare för det går ju inte framåt så mycket. Mår inte bra. Gillar honom så otroligt mycket. Jag fattar inte hur man kan gilla en männsika så mycket att man nästan blir deprimerad av att inte få vara med den...Hjälp mig...

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.10.2020
Hejsan!
Jag förstår att din situation känns jobbig. Förälskelser som inte är besvarade kan göra så ont så det känns i nästan hela kroppen, det är så stora känslor som rör sig. Men det är bra att komma ihåg att det är helt normalt att det känns så här nu, men att det nog kommer att ändras med tiden. Jag vet att det inte är någon större tröst att höra nu när det känns såhär, speciellt inte om du har gillat honom ganska länge, men det är ändå sant.
Jag tycker du var jättemodig som vågade skicka åt honom och säga vad du tycker!! Wow, helt rätt gjort av dig! Man kan ju liksom inte få veta nåt om man inte tar saker till tals. Sen tycker jag också att det var rätt fegt av honom att inte svara på det. Det är ju liksom bättre nog att få höra exempelvis ett nej än att inte få höra nåt alls. Får man höra ett nej så vet man ju i alla fall svart på vitt att man ska släppa den personen och börja sörja på riktigt. Annars lämnar man att fundera. Kanske han blev ställd och inte visste hur han skulle reagera. Kanske är han inte redo för kärlek på det sättet ännu. Om du känner för det kan du ju skriva åt honom ännu nåt i stil med att ”eftersom du inte svarar så antar jag att...” och sen skriver du hur du uppfattar det. Då får han en sista chans att förklara sig.
Det är viktigt att du låter dig själv känna igenom alla känslor som uppkommer av det här, och vet att det är okej att sörja. Försök samtidigt i mån möjligast att ta hand om dig själv, försök ät någonting fast du inte har aptit, gå ut och gå ibland, fixa till dig själv så du känner dig fin, tala om det med vänner eller nån du litar på, skriv dagbok... Just att skriva dagbok är faktiskt ett jättebra sätt att få ut sina känslor, så det rekommenderar jag starkt! Om du inte tycker om att skriva så kan det också funka att måla och rita ut det du känner.
Men tänk, det är en så fin sak att du är kapabel till att kunna känna så stor kärlek, att då den dagen kommer då du hittar någon som känslan är besvarat med, någon som känner precis lika starkt för dig, tänk vad underbart det kommer vara då! Ta tillvara på din förmåga att känna kärlek och våga ha den, även om det känns som den gör dig illa nu så kommer den kunna ge dig precis lika stora känslor men positiva i framtiden. <3
Hoppas det blir bättre snart, du får gärna skriva in hit igen om det är nåt du funderar på ännu.
Många kramar, Kix