Hjälp mig sluta jämföra
07.05.2020
Hej!
Jag har ett problem, jag jämför mitt ex o pojkvän med varandra. Har varit med min pojkvän c.6mån o var lite över ett år med mitt ex.
Redan i början av vårt förhållande så började jag jämföra o började må dåligt, o känslorna började försvinna för att jag stressa. Pratade med min mamma som fick mig att inse att jag bara överanalysera o allt blev bra o började mä bättre o känslorna kom tillbaka o ble starkare. Nu händer typ samma igen var jag jämför o börjar må sämre. Mitt ex var väldigt klängig o ville vara varje dag o skickade mycket meddelanden när vi inte syntes. Har blivit van att det är så man visar sina känslor o internätet säger ju heller inte något annat... problemet är att nu har jag börjat fundera om min pojkvän på riktigt tycker om mig pga att han är väldigt dålig på att skicka meddelanden, ringa o svara på meddelanden. Han har heller inte lika mycket behov att träffas som jag. Vilket inte gör saker bättre för det är mest jag som frågar om vi kan ses, men då brukar han oftast komma. Han är väldigt spontan o jag sådan som tycker om att planera. Dessa sker har fått mig att börja fundera om han vill vara med mig. Saker blir heller inte bättre när han nu är i milin o pga korona kan vara fast i flera veckor, vilket gör att enda kontakten är via telefonen. Tidigare gick det bättre när han var hemma mer. Har pratat med honom om detta o han har sagt att jag inte har något att oroa mig för o han säger om det är något problem. Han har också gett förklaring varför han inte alltid svara elr skickar men känns ibland som en ursäkt. Eftersom det inte krävs så mycket att skicka exempelvis "gonatt <3"(är inte så krävande gällande detta, men behöver något bevis nån gång med jämna mellanrum för att veta att han bryr sig).
Andra problemet är att med mitt ex så såg jag mycket red flags men ville inte inse dem. Nu iställe så känns det som att jag söker efter red flags o gör red flags fastän dom inte finns med min pojkvän, för vill inte bli sårad igen. Det gör inte saken bättre o börjar bara må sämre.
Jag vill inte förstöra vårt förhållande pga mig o mitt överanalyserande. Hur skall jag kunna tänka positivare? (Har hela mitt överanalysera mycket) finns det något att oroa sig för? Hjälp mig!! Vill inte förstöra detta på grund av att jag tänker för negativt o är oroad i onödan!! Hjälp mig

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.05.2020
Hej!
Vi alla har olika erfarenheter. Jag tror nästan alla jämför någon gång sina tidigare relationer med sina nuvarande, på gott och ont. Du kommer alltid att ha med dig din erfarenhet, men det är också viktigt att påminna dig själv att ditt ex är ditt ex, och alla är inte som honom. Istället för att fundera på skillnaden mellan ditt ex och din pojkvän skulle jag rekommendera att du fundera över - Vad behöver du? Och vad tycker du är viktigt i ett förhållande?
Något du även kunde fundera över är: vad är det som du tycker om hos din pojkvän? Lägg märke till de positiva sakerna i ert förhållande och de stunder du blir glad av honom.
I och med att din pojkvän nu är i milin, så förstår jag att det är jobbigare. Det är lätt hänt att ens tankar skenar iväg när man inte heller har möjlighet att träffas lika ofta. Han kommer snart därifrån, och då har ni möjlighet att träffas oftare.
Jag vet att det är jobbigt att bli sårad, och förstår att du är rädd för det. Men saken är den att man kommer att bli sårad någon gång i framtiden, det går inte att undvika. Ifall man blir sårad så kommer man också att ta sig igenom det och bli starkare (och en erfarenhet rikare).
Ta en dag i taget! Ta hand om dig! :)
Kram, Ida