Hjälp svår situation
18.08.2020
Hej jag behöver hjälp! Det här är en lång grej som jag ännu mår dåligt av fast det är länge sen.
Jag hade en tjejkompis som jag var kär i, för anonymitetens skull kan kalla henne Lisa. Jag var kär i Lisa hela högstadiet ända från sjuans förssta vecka. Hon var vacker och rolig och vi gillade samma filmer och spel. En jackpot för mig att hon ville vara min vän, för jag hade inte så mycket tjejkompisar och har aldrig haft. Med alla andra tjejer kändes allt svårt men inte med Lisa. På nians höst erkände jag åt henne att jag älskade henne och ville vara mer än bara kompisar. Jag var helt jävla kär, men Lisa sa att hon gillade mig som vän och inget annat. Hon ville inte dejta mig alls fast jag föreslog vi kunde ens prova litegrann. Jag var ledsen såklart och blev lite deppig. Så tänkte jag shit happens hon är ju i alal fall min vän, och vi fortsatte vara vänner som normalt. Det var kanske dumt av mig för jag slutade trots allt aldrig hoppas och tänkte att nån dag blir vi nog ett par bara jag imponerar på henne tillräckligt och omvänder henne. Vi hängde tillsammans och jag försökte hela tiden lite diskret få Lisa att bli kär i mig på olika sätt. Det lyckades inte snarare skrattade hon.
Sedan på avslutningsfesten så var vi hos en gemensam kompis vi kan kalla honom Jack. Hos Jack där på festen drack jag min första fylla på vodka och det slutade inte jätte bra! Jag var full, vilket naturligtvis inte är nån orsak för att vara ett äckel jag vet, men som full kändes det en bra idé att ta ett vidare steg. Och jag var orolig att när Lisa skulle till gymnasiet och jag till yrkis att vi inte skulle ses mer. Jag frågade Jack om det skulle vara fel att försöka på en tjej och han sa att jag nog borde give it a shot. Det enda och andra hände och uppmuntrad av vodkan och Jack, så kysste jag Lisa. Jag tog henne också på rumpan och brösten. Hon slog mig på armen och skrek och sedan minns jag inte så mycket mer bara att Jack& några killar från vår klass bad mig dra från festen. Följande dag så kom Jack till mig och sa att Lisa aldrig mer vill se mig för att jag är ett pervo. Jag kände mig smutsig och heartbroken och försökte desperat kontakta Lisa, men utan svar från henne. Hela den sommaren bombade jag henne med sms och snapmeddelanden där jag bad om ursäkt. Jag försökte verkligen fixa allt för hon var ju min bästa kompis och jag visste jag gjort något hemskt. Hon undvek mig väldigt bra, men jag bad om ursäkt av henne genom kompisar och varje gång jag såg henne nånstans. Hon blockade mig på snap, jag kunde fortfarande skicka sms så jag gjorde det. Det funkade inte.
Jag miste Lisa helt och hållet efter mitt fyllepåhitt. Varje gång vi ses så ignorerar hon mig helt! Jag är ännu kär i henne fast det gått över två år sedan den idiotiska festen. Lisa är den enda jag vill ha som tjej eller åtminstone som vän. Jag vill ha henne i mitt liv för vi har så många bra minnen tillsammans och vi trivs eller trivdes super ihop. Jag vet inte varför men det känns som om jag utvecklat nån ocd angående Lisa och att få henne till tjej eller vän eller åtminstone få henne förlåta mig. Det är allt jag kan tänka på och med jämna mellanrum skickar jag ännu sms åt henne där jag ber om ursäkt och säger att jag älskar henne. Hela jag har blivit en ledsen person som mår skit. Jag vet att life goes on och jag borde fatta att jag inte kan få Lisa mer. Men jag vill, jag vill ha henne! Eller få henne att förlåta mig ens lite, för jag kan inte leva med den faktan att hon inte alls talar med mig och hatar mig seriöst. hej alla som bustar mig:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2020
Hej.
Jag tror dig då du skriver att du ännu mår dåligt över det som hände. Och jag förstår att du önskar att det aldrig hade hänt.
Det är inte ovanligt att man blir kär i sina kompisar, och om man sedan väljer att berätta det så är det alltid ett risktagande eftersom möjligheten alltid finns att kompisen inte känner på samma sätt. På sätt och vis var det ju skönt att ni kunde fortsätta vara vänner - även om det också innebar att du inte kunde släppa förhoppningen om att det skulle bli ni två.
Det som hände på festen är ganska hemskt. Jag förstår att du ångrar dig innerligt, men jag förstår också att hon inte vill eller vågar vara vän med någon som plötsligt handlar väldigt impulsivt och hotfullt mot henne. I grund och botten är det ju det som rätten till den egna kroppen handlar om - att andra människor inte har RÄTT att kyssas eller ta på den utan lov. Jag förstår att det var tänkt som en spontan och romantisk gest, och att många skulle avfärda hela händelsen med att "det inte var så allvarligt", men HON har också rätt till sin upplevelse av det, och om hon inte vill ha kontakt med dig på grund av det som hände så måste du helt enkelt respektera det och lämna henne ifred. Det är inte ovanligt eller unikt att handla som du gjorde, och många gånger kan man få uppfattningen om att det är den sortens romantik som tjejer vill ha (då man t.ex. ser på filmer) men det är missvisande och inte alls i enlighet med de rättigheter alla människor har om att de borde få känna sig trygga.
Jag tycker att du helt och hållet skall sluta kontakta henne, för jag tror inte att hon i nuläget blir smickrad av dina meddelanden utan snarare att hon upplever dem som hotfulla, och det är ju knappast det du avser.
Om ni ännu bor på samma ort, och ser varandra ibland så kan du alltid hoppas på att hon med tiden (förutsatt att du helt låter henne vara ifred) kommer att komma över det och börja sakna den vän hon hade innan allting hände.
Jag vet att mitt svar kan kännas brutalt, och att det inte är det svar du hade önskat dig. Men hon har informerat dig om att hon inte vill ha kontakt, och då är det bästa du kan göra att helt enkelt ge henne lugn och ro. Jag vet att det känns orättvist och frustrerande, men man kan inte få någon annan att älska en om det inte finns en grund för det. Genom att lämna henne ifred kan du visa att du respekterar hennes önskan om det.
Kram
Tessi