Inga känslor
01.05.2020
Hej! Jag har varit på G med en kille i en månad nu ungefär. Här om dan träffades vi för första gången och jag har aldrig under tiden vi skickat med varandra haft känslor för honom men jag tänkte mest att det var för att vi inte hade träffats irl. Men nu har vi träffats, han är snäll och så, inget fel på personen men kemin finns inte där för mig. Jag tror att han har väldigt starka känslor för mig men jag mår seriöst illa av att tänka mig i ett förhållande. Nää alltså jag vill verkligen inte det här. Men på vår dejt så frågade jag iaf om han vill träffas flera ggr och de ville han men nu i efterhand funderar jag vad jag ens tänkte för jag vill inte träffa honom mer. Kan jag skicka till honom att jag bara vill att vi stannar som vänner för att jag int har de där känslorna? Jag mår så dåligt av det här, spyr upp allt jag äter och är säker på att jag gått ner i vikt så länge vi har skickat. Hjälp

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.05.2020
Hej!
Ja, du kan skicka till honom att du vill bara vara vänner. Det är ju inte meningen att du ska må dåligt, och om man träffar någon så är det ju meningen att man ska gilla den personen också. Precis så som du skriver i din fråga så kan det vara att kemin finns bara inte där, och det betyder varken att det skulle vara fel på honom eller dig. Det klickar bara inte helt enkelt.
Både för honom och för dig själv så ska du skicka och berätta hur du känner. Det skulle vara bra att du pratar med någon(t.ex. dina föräldrar) om hur du mått fysiskt – att du spytt upp allt du ätit. Speciellt om det fortsätter, viktigt att du får i dig den energi(mat) du behöver!
Och jo, ja förstår helt och hållet att du inte försöker leka med hans känslor. :) Du ska absolut vara ärlig med dig själv och dina känslor, känner du inte att kemin finns där så är det dina känslor - du har helt rätt att känna det du känner. Ibland blir någon ledsen eller sårad, det kan man inte undvika - och det betyder inte att man är elak. Du berättar ju hur du känner - ibland är känslan bara inte ömsesidig.
Ta hand om dig!
Kram, Ida